Planeta Szkoła Mrocza   klasa 1Ta



      klasa 1Ta  

 
E-mail na tę stronę: romuald65@wp.pl     Pozdrawiam -  R. Rosiński                                                                   kryteria oceny prac
 

l.p.

poniedziałek

wtorek

środa

czwartek

piątek

1

j. polski

historia

j. polski

matematyka

j. polski

2

kompetencje społeczne

matematyka

matematyka

j. angielski

pods. logistyki

3

j. angielski

wdżr

filozofia

informatyka

religia

4

organiz. pracy mag.

j. niemiecki

dział. gospod.

biologia

obsł.klient. (I a)

5

edb

przyjm. i wyd. zap.

chemia

fizyka

filozofia (I a)

6

geografia

wych. fizycz.

wok (I b)

zab. majątku ( I b)

wos (I b)



24.06    Temat: Motywy wędrówki i przyjaźni w filmie i literaturze.

Wakacje to czas wędrówek i zawierania nowych przyjaźni. W związku z tym ostatnie w tym roku szkolnym zadanie:

1. Wyszukaj w internecie tytuły 3 filmów oraz 3 utworów literackich o wędrówce i przyjaźni.
2. Obejrzyj wybrany film.
3. Tylko dla chętnych:  Napisz tekst o tematyce wakacyjnej. Termin: całe wakacje. We wrześniu poczytamy.

Dziękuję Wam za całoroczną współpracę. Życzę wspaniałych wakacji. Pozdrawiam - Romuald Rosiński




17.06  Temat: Cechy oświecenia.
1. Przeczytaj teksty "Epoka rozumu" (podręcznik, str. 260-261)  oraz "Filozofia oświecenia" (podręcznik, str. 265-266).
2. Tylko na podstawie informacji w tych tekstów wykonaj w zeszycie krzyżówkę z hasłem OŚWIECENIE.
3. Dla dociekliwych: krótko wyjaśnij w zeszycie, czym się różni sentymentalizm od racjonalizmu.


15.06
    Temat: Bądź twórczy..
1. Napisz dowolną formę wypowiedzi na dowolny temat.

tydzień 13.
5.06      Temat: Świat przedstawiony w "Pamiętnikach" Jana Chryzostoma Paska.
1. Przeczytaj fragmenty "Pamiętników" Jana Chryzostoma Paska - podręcznik, str. 227-229.
2. W zeszycie przedstaw w formie krótkich zdań następujące informacje":
a) Kiedy się toczy akcja utworu?
b) Gdzie toczy się akcja utworu?
c) Co wiemy o narratorze  "Pamiętników"?
d) Co jest tematyką "Pamiętników?

3.06   Temat: Rola kontrastu w utworze Jana Andrzeja Morsztyna pt. "Niestatek".
1. Przeczytaj notę biograficzną autora - podręcznik, str. 201.
2. W zeszycie wpisz zapis encyklopedyczny o Janie Andrzeju Morsztynie.
3. Przeczytaj wiersz "Niestatek" - podręcznik ,str. 208.
 Kontrastem są tu dwa obrazy twarzy kobiety: w zgodzie oraz w gniewie.
4. W zeszycie wykonaj ćwiczenie 1 - podręcznik, str. 208.

 Uwaga: Rym to zgodność brzemienia zakończeń wyrazów. 1. Podział rymów wg układu w tekście: aabb - sąsiadujące (parzyste), abab - przeplatane (krzyżowe), abba - oplatające (okalające).  2. Podział rymów wg ich długości. Rym męski: płot - kot, dom - Tom - zgodność brzmienia przypada na ostatnią sylabę lub jednosylabowce. Rym żeński: ko-tek - pło-tek, do-mek - Tomek  - zgodność brzmienia przypada od drugiej sylaby od końca.

5. W zeszycie  nazwij rymy występujące w wierszu "Niestatek" (wg obu kryteriów).



1.06     Temat:  Określamy tezę zawartą w wierszu Daniela Naborowskiego pt. Krótkość żywota".
1. Przeczytaj notę biograficzną Daniela Naborowskiego -  podręcznik, str. 191.
2. Przeczytaj "U źródeł tekstów" oraz "Kontekst kulturowy" - podręcznik, str. 194.
3. Przeczytaj tekst "Krótkość żywota" - podręcznik, str. 194.
4. W zeszycie wykonaj ćwiczenia 1. oraz 2. - podręcznik, str. 195.

Przypominam: Teza to główna myśl, pogląd, osąd, coś do udowodnienia. Argumenty to dowody, potwierdzające tezę.


tydzień 12.
29.05   Temat: Koncepcja życia przedstawiona w "Sonecie IV" Mikołaja Sępa Szarzyńskiego.

1. Przeczytaj "Sonet IV" - podrcznik, str. 172.
2. Wykorzystując ten tekst,  w zeszycie krótko odpowiedz na pytania:
a) Co jest źródłem nieszczęść człowieka?
b) Gdzie człowiek może zaleźć pociechę i obronę?
c) Co jest sensem życia czlowieka?



27.05      Temat: Treść i zakres wyrazu.
1. Przeczytaj tekst "Słowa wieloznaczne" - podręcznik, str. 204-205.
2. Krótko w zeszycie wyjaśnij pojęcia oraz podaj po 2 przykłady:
antonimy - .......................................,
synonimy - .......................................,
homonimy - .......................................,
treść wyrazu - .......................................,
zakres wyrazu - .......................................
3. Wykonaj w zeszycie  ćw. 1, 2 - podręcznik, str, 205.

25.05.     Temat: Esej u źródeł gatunku.
1. Przeczytaj tekst "Esej u źródeł gatunku' - podręcznik, str. 145.
2. Zredaguj w zeszycie notatkę, w której wyjaśnisz, co nazywamy esejem i jak go pisać - minimum 5 informacji.



tydzień 11.
18.05       Temat: Określamy  tematykę "Kazań sejmowych" Piotra Skargi.
1. Na podstawie biogramu "O twórcy" (podręcznik, str. 136) zredaguj wpis encyklopedyczny o Piotrze Skardze.
2. Przeczytaj "Kazania sejmowe" - podręcznik, str. 136-138.
3. Korzystając z internetu, zorientuj się, w jakich czasie i w jakich okolicznościach powstały "Kazania sejmowe" P. Skargi.
4. Zredaguj w zeszycie notatkę (5-10 zdań), w której podasz: czas i miejsce powstania "Kazań sejmowych", ich nadawcę i odbiorców, tematykę (ogólnie), cel powstania.


20.05    Temat: Program polityczny i społeczny zawarty w "Kazaniach sejmowych" Piotra Skargi.
1. Przeczytaj uważnie "Kazania sejmowe" - podręcznik, strony 136-139.
2. Przedstaw w punktach program zawarty w "Kazaniach": obowiązki wobec ojczyzny, kultura życia, szacunek dla innych, itd.
3. Wypisz z tekstu metaforę określającą ojczyznę.
4. Wypisz z tekstu pytanie retoryczne.
Pisz w zeszycie.



21.05    Temat: Literatura odbiciem życia.
1. "Literatura jest odbiciem życia" - rozprawka. Wykorzystaj wybrane przez Ciebie lektury oraz teksty z podręcznika. Minimum 90 slów. Praca obowiązkowa. Napisz ją edytorem i prześlij na maila romuald65@wp.pl. Trzymam kciuki, Daj mi szansę postawić dobrą ocenę, więc przyłóż się. Pozdrowienia - RR Termin - do końca przyszłego tygodnia.

tydzień 10.
11-13.05     Temat: Na czym polegała wielkość Szekspira?
1. Przeczytaj tekst i życiu twórczości Wiliama Szekspira - podręcznik, str 121.
2. Omówiliśmy już "Romea i Julię". Przypomnij sobie najważniejsze zagadnienia: wątek miłosny, przyjaźń, wojny rodów.
Wykonaj w zeszycie krzyżówkę, wykorzystując materiały ze strony 121. Rozwiązaniem będzie słowo Szekspir.


15.05     Temat:  Na czym polega etyka wypowiedzi?
1. Przeczytaj uważnie tekst "Etyka wypowiedzi", podręcznik, str. 131.
2. W zeszycie sformułuj w punktach lub tekstem ciągły zbiór zasad obowiązujących uczestników komunikacji językowej.
Zapisz nakazy i zakazy (6 punktów lub więcej).


tydzień 9.
9.05      Temat: Barok -  epoka przeciwieństw.
1. Uważnie przeczytaj tekst w podręczniku, str.  162-163.
2. Masz wybór: sporządź krzyżówkę z hasłem barok, zredaguj notatkę  tekstową lub podaj 10 informacji w w forrmie zdań  pojedynczych.


tydzień 8.
lekcja 1.      4.05       Temat: Nadawca, odbiorca i program zawarty w utworze Jana Kochanowskiego "Pieśń o spustoszeniu Podola".
1. Przeczytaj tekst "Pieśń o spustoszeniu Podola" - nasz podręcznik, str. 71-73.
2. Obejrzyj materiał:  https://www.youtube.com/watch?v=A7v_DQ1t7H0.
3. Wyjaśnij pisemnie genezę utworu (przyczyny i okoliczności powstania), kto jest nadawcą i odbiorcą, jaki apel zawiera utwór. Pracę przyślij do mnie na e-mail romuald65@wp.pl. - do końca tygodnia. Praca powinna zawierać minimum 90 słów. Można przesłać fotografię pracy w zeszycie - jeśli nie ma innej możliwości.

lekcja 2.     6.05   Temat: Szkic interpretacyjny "Trenu V" - ćwiczenia.
Dziś ćwiczenie przygotowujące Was do interpretacji tekstu.
1. Przeczytaj "Tren V" - nasz podręcznik, str. 152. Zapisz temat i datę w zeszycie.
2. Zapoznaj się z przykładowym konspektem interpretacyjnym - podręcznik, str. 153.
3. Nic nie pisz. Znajdź i podkreśl (ołówkiem) w "Trenie V" cytaty ilustrujące: tezę, sytuację komunikacyjną, zapis uczuć, motyw śmierci. Przemyśl kompozycję, stylistykę i sensy.
Uwaga! Przedtem jeszcze raz wnikliwie przeczytaj tekst na str. 153.
Tekst zawiera wiele archaizmów. Są one wyjaśnione w przypisach.

lekcja 3.   8.05    Temat: Interpretacja porównawcza tekstów literackich.
Kontynuujemy doskonalenie umiejętności wnikliwej i bogatej interpretacji tekstu. Zapisz temat i datę w zeszycie.

1. Przeczytaj tekst "Panna VI", podręcznik, str. 154.
2. Przeczytaj tekst "Sierpień", podręcznik, str. 155.
3. Uważnie przeczytaj Konspekt ze stron 156-157. Zapisz w zeszycie i dokończ następujący tekst:
Plan interpretacjie tekstu:
a) teza,
b) sytuacja komunikacyjna,
c) gatunek,
d) ...............,
e) ...............,
f)  ...............,
g) ...............,


 tydzień 7.
lekcja 1.     27.04     Temat:  Geneza "Odprawy posłów greckich" Jana Kochanowskiego.
Geneza to okoliczności i przyczyny powstania
1. Przeczytaj tekst : "Nowoczesna tragedia Jana Kochanowskiego", nasz podręcznik, str. 79.
Sporządź w zeszycie notatkę zawierającą 5-10 informacji z tego tekstu. Notatka ma mieć formę, która Ci najbardziej odpowiada np. (wykres, tabela, punkty, tekst ciągły)  ale nie może  stać w sprzeczności  z normą językową.
Norma językowa  to zbiór zasad poprawnościwych językowych, ortograficznych i interpunkcyjnych. Błąd to nieświadome naruszenie  normy. Omyłka (pomyłka) to naruszenie normy mimo znajomości reguły, np. literówka. Proces pisania polega na zredagowaniu tekstu oraz uważnym przyczytaniu tego tekstu w celu korekty. Tak, też mam z tym problem.

lekcja 2.    29.04         Temat: Jakie najważniejsze powinności władzy przedstawił Jan Kochanowski w utworze "Odprawa posłów greckich"?

1. Przeczytaj informacje oraz fragment utworu "Odprawa posłów greckich" ze stron 84-86.
2. Wypisz w zeszycie pięć ważnych informacji o utworze zawartych na str. 84.
3. W zeszycie wykonaj ćwiczenia 1. oraz 2. ze str. 86. Ćwiczenia wykonaj w formie tekstu zwartego, min. 5 zdań pojedynczych lub złożonych w jednym ćwiczeniu. Postaw tezę i zastosuj argumentację. Robiliśmy to już wiele razy.


tydzień 6.
lekcja 1.     20.04         Temat: Poezja wobec straty - "Treny" Jana Kochanowskiego.
1. Zapoznaj się ze stroną:
https://www.eska.pl/news/treny-jan-kochanowski-opracowanie-streszczenie-interpretacja-podcast-aa-nUAu-Nef5-F3dD.html
Przeczytaj rozdział "Poezja wobec straty" - nasz podręcznik, część 1.2, str. 100-102.

2. W zeszycie odpowiedz na pytania: 1. Kto, kiedy i dlaczego napisał cykl "Treny"? 2. Ile utworów trenów zawiera cykl "Treny"?  3. Do jakiego rodzaju literackiego należy tren? (Epika, liryka, dramat?)  Co to jest tren - czym się różni od innych gatunków literackich (podaj co najmniej 4 informacje)?

3. Przeczytaj "Tren IX" (str. 101).

4. W zeszycie wykonaj ćwiczenie 12, str. 102. Odpowiedź na zawarte tam pytania powinna liczyć 3-8 zdań pojedynczych. Nie stosuj zdań złożonych i wielokrotnie złożonych.
Podpowiedź: zdanie pojedyncze zawiera 1 orzeczenie, złożone - 2 orzeczenia, wielokrotnie złożone - 3 orzeczenia.
Jan Kochanowski napisał "Treny".   zdanie pojedyncze
Ukazał  utratę dziecka  i przedstawił cierpienie ojca.  zdanie złożone
Jan Kochanowski napisał "Treny", w których ukazał utratę dziecka i przedstawił cierpienie ojca.
zdanie wielokrotnie złożone

lekcja 2.   22.04         Temat:  Świat uczuć w "Trenach".
1. Przeczytaj rozdział "Stoicyzm zaprzeczony" -  nasz podręcznik, str. 103-107, "Tren XI", "Tren XVI".

2. W zeszycie w formie 3-6 zdań przedstaw uczucia ojca po utracie Urszulki.

3. 1 zdaniem wyjaśnij treść pojęć i podaj po 1 przykładzie z "Trenów":  apostrofa, ironia, personifikacja - str. 102, pytanie retoryczne, aluzja literacka - str. 107.

5. Tylko dla dociekliwych:  Na czym polega stoicyzm? - wyjaśnij w zeszycie  1 zdaniem.

lekcja 3.      24.04     Temat: Świat fiozofii w "Trenach".

1. Przeczytaj  "Tren X" - nasz podręcznik, str. 108.

2. W tym trenie ukazane są nawiązania do 3 systemów kulturowych.  Zaznacz ołówkiem w tekście (lub przepisz cytat do zeszytu) fragment nawiązujący do:
a) kultury katolickiej,
b) kultury mitologicznej.
Tylko dla dociekliwych: do jakiej kultury znajdujemy nawiązania w wersie 10?

3. Do wyboru ćwiczenie 10 lub 11 ze str. 109 naszego podręcznika. Wykonaj je w zeszycie - 5 do 10 zdań.




tydzień piąty

lekcja 1.   15 kwietnia       Temat: Doskonalenie komputerowej edycji tekstu.                      UWAGA: proszę podpisywać prace w widocznym miejscu.
1. Przepisz Twoje streszczenie "Sokoła"  do pliku i wyślij mi jako załącznik (romuald65@wp.pl).
2. Przestrzegaj ściśle podanych przeze mnie zasad, bo zadanie jest 3. wagi, a kwestie techniczne będą miały wpływ na ocenę. Edytory: dowolny z pakietu biurowego  MS Office. Libreoffice, Openoffice, WPS lub inny. Czcionka Times New Roman, 12 pkt., interlinia 18 pkt., automatyczne akapity, podana numeracja strony, tekst wyjustowany, włączenie dzielenie wyrazów (z wyjątkiem  WPS). Wiadomo, że Word jest drogi, ale pozostałe pakiety są darmowe i można je bez problemy pobrać z internetu. Jeżeli komputer ma słabsze parametry, lepiej pobrać starsze wersje tych programów, ale nie sprzed potopu. W internecie są też setki instrukcji pisania na komputerze - stosownie do danego edytora.

lekcja 2.     17 kwietnia     Temat: Pochwała wsi w twórczości Mikołaja Reja.            Ćwiczenia proszę wykonać w zeszycie.
1. Przeczytaj teksty ze stron 51-54.
2. Sporządź wpis encyklopedyczny o Mikołaju Reju (tylko najważniejsze informacje).
2. Wypisz w zeszycie 10 archaizmów
tekstu "Żywot człowieka poczciwego".     
https://pl.wiktionary.org/wiki/archaizm

3. Na podstawie tekstu "Żywot człowieka poczciwego"  redaguj notatkę na temat: Dlaczego życie na wsi godne jest pochwały? Oprzyj się tylko na tekście.
   (minimum 10 linijek).


tydzień czwarty  

lekcja 1.    6 kwietnia        Temat: Streszczenie utworu "Sokół".
1. Przeczytaj ponownie utwór "Sokół" - str. 37.

2. Napisz streszczenie "Sokoła" (w zeszycie). Pamiętaj: streszczenie to zwięzłe przedstawienie najważniejszych zdarzeń, ukazanych w kolejności chronologicznej. Streszczenie nie może zawierać dialogów i opisów.


lekcja 2.  8 kwietnia      Temat: Charakterystyka Federiga.
1. Przeczytaj ponownie utwór "Sokół" - str. 37.
2. Napisz w zeszycie charakterystykę Federiga   (minimum 20 linijek). Uwaga: wykaż, że Federigo to postać dynamiczna, czyli zmieniająca się w trakcie rozwoju zdarzeń.
Możesz pisać na komputerze, wydrukować, potem wklej do zeszytu. 
Charakterystyka to przedstawienie postaci. Teoria jest prosta. Minimum 4 akapity: dane, wygląd, charakter (stosunek do świata i zainteresowania), ocena postaci. To już było 100 razy.


Życzę Wam zdrowych, spokojnych i szczęśliwych Świąt.
tydzień trzeci
lekcja 1. 30 marca 2020 r.       Temat: Wizja idealnej Rzeczypospolitej w twórczości A. F. Modrzewskiego.
1. Przeczytaj tekst z podręcznika "Oblicza epok", cz. 1.2 - strony 32-35.
Ćwiczenia pisemnie wykonaj w zeszycie lub w dowolnym edytorze komputerowym - ale do zeszytu wklej wydruk lub czytelne zdjęcie.  Należy dostosować techniki do tylko! elektronicznego przesyłu prac.
  
Sporządź wpis do encyklopedii na temat Andrzej Frycza Modrzewskiego (5 informacji, nie wchodź w szczegóły, selekcjonuj informacje).
Dla przykładu wpis o Adamie Mickiewiczu: Mickiewicz Adam, 1798-1955, wybitny poeta epoki romantyzmu, działacz emigracyjny, wykładowca  literatury słowiańskiej w College de France, wydawca i redaktor "Trybuny Ludów", najważniejsze dzieła: " Pan Tadeusz", "Dziady", Ballady i romanse" . 

2. Jednym zdaniem złożonym współrzędnie, stosując odpowiednie spójniki,  streść treść każdego rozdziału tekstu "O poprawie Rzeczypospolitej":
a) "O obyczajach" - str. 33 ......................................., ,
b) "O prawach" - str. 33 ......................................., ,
c) "O wojnie" - str. 34......................................., ,
d) "O Kościele" - str. 34......................................., ,
e) "O szkole" - str. 34........................................

To już było!
Dla przypomnienie przesyłam pakiet kilku  spójników używanych w zdaniach złożonych (zwróć uwagę na przecinki):
spójniki zdań łącznych współrzędnie:
i
oraz.
Janek szedł i głośno śpiewał.

spójniki zdań rozłącznych

albo
lub
czy
Pójdziemy na spacer albo zagramy w piłkę.


spójniki zdań wynikowych
,więc
,toteż
,dlatego
Jest zimno, więc nie pójdziemy na spacer.

spójniki zdań przeciwstawnych:
,ale
,lecz
,jednak
Świeci słońce, ale pójdziemy na spacer.

 lekcja 2.  1 kwietnia 2020 r.          Temat: Elementy świata przedstawionego w utworze "Sokół".
1. Przeczytaj tekst "Sokół" z podręcznika "Oblicza epok", cz. 1.2 - strony 37-40. W zeszycie zapisz poprawne odpowiedzi:
autor: wpis encyklopedyczny, 4 informacje,
rodzaj literacki (epijka, liryka czy dramat) .......................................,
gatunek literacki (np. powieść, opowiadnie, nowela, mit, legenda, baśń, itp.) .......................................,
narrator (konkretny czy abstrakcyjny) .......................................,
narracja (pierwszoosobowa czy trzecioosobowa) .......................................,
miejsce akcji.......................................,
czas akcji.......................................,
bohaterzy.......................................,
główny temat utworu .........................................
 
Dokończ zdanie:
2. Utwór nosi tytul "Sokół, ponieważ ............................................................................................. .

lekcja 3.  3 kwietnia 2020 r.                  Temat: Ćwiczenia językowe.
Podane niżej zdania przepisz do zeszytu w poprawnej formie. Do ich rozwiązanie wykorzystaj słownik poprawnej polszczyzny. Z domu albo internetowy. Nie pożyczaj słownika! 
1.   Przyglądam się (Statua Wolności).  
2.    Kupiłem dziś za mało (kakao, salami, ryż).  
3.    Wędkarstwo to moje (hobby).  
4.    Tata pracuje w (radio, telewizja). 
5.    Dziękuję za przybycie do (studio). 
6.    Nie pojadę dziś do (technikum). 
7.    Wiele osób przyjedzie do (sanatorium).  
8.    Trzeba dobrze dobrać (perfum w l. mn.)  
9.    Matka opiekuje się (3 dzieci). 
10.    W domu nie ma  (2 kocięta). 
11.    Z drzewa spadł (żołędzie w l.poj.).
12.    Po jeziorze pływa  (łabędzie w l. poj.)
13.    Zapraszamy do obejrzenia (zwiastun) filmu. 
14.    Zbliżamy się do (półmetek).
15.    Dostałeś pół (punkt).
16.    Protestowano przeciw (brak) pomocy. 
17.    To kosztuje 5 (złoty, dolar, euro).    
18.    W taką pogodę ćwiczymy na (dwór). 
19.    Zostało jeszcze 5 (mecz w l. mn.). 
20.    Polska zdobyła 5 (medal).
21.    Spotkali się 2 (wójt, burmistrz, sędzia, prezydent, profesor, prezes, uczony, kierownik -  w l. mn.). 
22.    Byłaś królową wszystkich (bal).
23.    Była to mąka do przyrządzania (pyza) ziemniaczanych. 
24.    Powiedział parę (przysłowie).
25    Takim (sieci) tej ryby nie złowimy



Tydzień 2

środa - piątek 1. Przechodzimy do 2. części podręcznika! Teraz "Oblicza epok" 1.2. Na podstawie informacji o renesansie (str. 10-20) ułóż i prześlij mi krzyżówkę, której rozwiązaniem jest hasło co najmniej dwunastowyrazowe. Nic nowego. Wykonaliśmy już kilka takich krzyżówek. Pamiętajcie: pytania, odpowiedzi, ładne kratki, numerowane. Może być wesja papierowa (zdjęcie) lub elektroniczna (Word, Libreoffice, Openoffice, program graficzny - np. Gimp lub prostszy).


Tydzień 1
1. Prześlij mailem pracę "Które ideały średniowiecza są aktualne dziś, a które nie? - szczegóły ustalone jeszcze w szkole.

2. Czytaj lekturę  - "Makbet". Wypisz w zeszycie elementy świata przedstawionego:  czas i miejsce akcji, rodzaj literacki, narrator i narracja, główna problematyka, ramowy plan zdarzeń.   link:  https://lektury.gov.pl/lektura/makbet

3. Sporządź w zeszycie notatkę nt. "Boskiej komedii" i przygotuj prezentację (1 minuta) na temat okoliczności i celów powstania oraz kontekstu kulturowego. Podręcznik "Oblicza epok", 1.1, str. 287-293.