E-mail na tę stronę:
romuald65@wp.pl
Pozdrawiam
- R. Rosiński
kryteria
oceny prac
l.p.
|
poniedziałek
|
wtorek
|
środa
|
czwartek
|
piątek
|
1
|
j.
polski
|
historia
|
j.
polski
|
matematyka
|
j.
polski
|
2
|
kompetencje
społeczne
|
matematyka
|
matematyka
|
j.
angielski
|
pods.
logistyki
|
3
|
j.
angielski
|
wdżr
|
filozofia
|
informatyka
|
religia
|
4
|
organiz.
pracy mag.
|
j.
niemiecki
|
dział.
gospod.
|
biologia
|
obsł.klient.
(I a)
|
5
|
edb
|
przyjm.
i wyd. zap.
|
chemia
|
fizyka
|
filozofia
(I a)
|
6
|
geografia
|
wych.
fizycz.
|
wok
(I b)
|
zab.
majątku ( I b)
|
wos
(I b)
|
24.06 Temat: Motywy
wędrówki i przyjaźni w filmie i literaturze.
Wakacje to czas wędrówek i
zawierania nowych przyjaźni. W związku z tym ostatnie w
tym roku szkolnym zadanie:
1. Wyszukaj w internecie tytuły 3 filmów oraz 3 utworów
literackich o wędrówce i przyjaźni.
2. Obejrzyj wybrany film.
3. Tylko dla chętnych: Napisz tekst o tematyce
wakacyjnej. Termin: całe wakacje. We wrześniu poczytamy.
Dziękuję Wam za całoroczną współpracę. Życzę wspaniałych
wakacji. Pozdrawiam - Romuald Rosiński
17.06 Temat: Cechy oświecenia.
1. Przeczytaj teksty "Epoka
rozumu" (podręcznik, str. 260-261) oraz "Filozofia
oświecenia" (podręcznik, str. 265-266).
2. Tylko na podstawie informacji w tych tekstów wykonaj w
zeszycie krzyżówkę z hasłem OŚWIECENIE.
3. Dla dociekliwych: krótko wyjaśnij w zeszycie, czym się
różni sentymentalizm od racjonalizmu.
15.06
Temat: Bądź twórczy..
1. Napisz dowolną formę
wypowiedzi na dowolny temat.
tydzień
13.
5.06
Temat: Świat przedstawiony w "Pamiętnikach" Jana Chryzostoma
Paska.
1. Przeczytaj fragmenty "Pamiętników" Jana Chryzostoma Paska -
podręcznik, str. 227-229.
2. W zeszycie przedstaw w formie krótkich zdań następujące
informacje":
a) Kiedy się toczy akcja utworu?
b) Gdzie toczy się akcja utworu?
c) Co wiemy o narratorze "Pamiętników"?
d) Co jest tematyką "Pamiętników?
3.06 Temat: Rola kontrastu
w utworze Jana Andrzeja Morsztyna pt. "Niestatek".
1. Przeczytaj notę biograficzną
autora - podręcznik, str. 201.
2. W zeszycie wpisz zapis encyklopedyczny o Janie Andrzeju
Morsztynie.
3. Przeczytaj wiersz "Niestatek" - podręcznik ,str. 208.
Kontrastem są tu dwa obrazy twarzy kobiety: w
zgodzie oraz w gniewie.
4. W zeszycie wykonaj ćwiczenie 1 - podręcznik, str. 208.
Uwaga: Rym to zgodność brzemienia zakończeń wyrazów.
1. Podział rymów wg układu w tekście: aabb - sąsiadujące
(parzyste), abab - przeplatane (krzyżowe), abba -
oplatające (okalające). 2. Podział rymów wg ich
długości. Rym męski: płot - kot, dom - Tom - zgodność
brzmienia przypada na ostatnią sylabę lub jednosylabowce.
Rym żeński: ko-tek - pło-tek, do-mek - Tomek -
zgodność brzmienia przypada od drugiej sylaby od końca.
5. W zeszycie nazwij rymy występujące w wierszu
"Niestatek" (wg obu kryteriów).
1.06
Temat: Określamy tezę zawartą w wierszu Daniela
Naborowskiego pt. Krótkość żywota".
1. Przeczytaj notę biograficzną
Daniela Naborowskiego - podręcznik, str. 191.
2. Przeczytaj "U źródeł tekstów"
oraz "Kontekst kulturowy" - podręcznik, str. 194.
3. Przeczytaj tekst "Krótkość
żywota" - podręcznik, str. 194.
4. W zeszycie wykonaj ćwiczenia 1.
oraz 2. - podręcznik, str. 195.
Przypominam: Teza to główna myśl, pogląd, osąd, coś do
udowodnienia. Argumenty to dowody, potwierdzające tezę.
tydzień 12.
29.05 Temat: Koncepcja życia przedstawiona w
"Sonecie IV" Mikołaja Sępa Szarzyńskiego.
1. Przeczytaj
"Sonet IV" - podrcznik, str. 172.
2. Wykorzystując ten tekst, w zeszycie krótko
odpowiedz na pytania:
a) Co jest źródłem nieszczęść człowieka?
b) Gdzie człowiek może zaleźć pociechę i obronę?
c) Co jest sensem życia czlowieka?
27.05
Temat: Treść i zakres wyrazu.
1. Przeczytaj tekst "Słowa wieloznaczne" - podręcznik, str.
204-205.
2. Krótko w zeszycie wyjaśnij pojęcia oraz podaj po 2 przykłady:
antonimy - .......................................,
synonimy - .......................................,
homonimy - .......................................,
treść wyrazu - .......................................,
zakres wyrazu - .......................................
3. Wykonaj w zeszycie ćw. 1, 2 - podręcznik, str, 205.
25.05. Temat: Esej
u źródeł gatunku.
1. Przeczytaj
tekst "Esej u źródeł gatunku' - podręcznik, str. 145.
2. Zredaguj w zeszycie notatkę, w której wyjaśnisz, co
nazywamy esejem i jak go pisać - minimum 5 informacji.
tydzień 11.
18.05
Temat: Określamy tematykę "Kazań sejmowych" Piotra Skargi.
1. Na
podstawie biogramu "O twórcy" (podręcznik, str. 136) zredaguj
wpis encyklopedyczny o Piotrze Skardze.
2. Przeczytaj "Kazania sejmowe" - podręcznik, str. 136-138.
3. Korzystając z internetu, zorientuj się, w jakich czasie i w
jakich okolicznościach powstały "Kazania sejmowe" P. Skargi.
4. Zredaguj w zeszycie notatkę (5-10 zdań), w której podasz:
czas i miejsce powstania "Kazań sejmowych", ich nadawcę i
odbiorców, tematykę (ogólnie), cel powstania.
20.05 Temat:
Program polityczny i społeczny zawarty w "Kazaniach sejmowych"
Piotra Skargi.
1. Przeczytaj
uważnie "Kazania sejmowe" - podręcznik, strony 136-139.
2. Przedstaw w punktach program zawarty w "Kazaniach": obowiązki
wobec ojczyzny, kultura życia, szacunek dla innych, itd.
3. Wypisz z tekstu metaforę określającą ojczyznę.
4. Wypisz z tekstu pytanie retoryczne.
Pisz w zeszycie.
21.05 Temat: Literatura odbiciem życia.
1. "Literatura jest odbiciem życia" - rozprawka. Wykorzystaj
wybrane przez Ciebie lektury oraz teksty z podręcznika.
Minimum 90 slów. Praca obowiązkowa. Napisz ją edytorem i
prześlij na maila romuald65@wp.pl. Trzymam kciuki, Daj mi
szansę postawić dobrą ocenę, więc przyłóż się. Pozdrowienia
- RR Termin - do końca przyszłego tygodnia.
tydzień 10.
11-13.05
Temat: Na czym polegała wielkość Szekspira?
1.
Przeczytaj tekst i życiu twórczości Wiliama Szekspira -
podręcznik, str 121.
2. Omówiliśmy już "Romea i Julię". Przypomnij sobie
najważniejsze zagadnienia: wątek miłosny, przyjaźń, wojny
rodów.
Wykonaj w zeszycie krzyżówkę, wykorzystując materiały ze
strony 121. Rozwiązaniem będzie słowo Szekspir.
15.05
Temat: Na czym polega etyka wypowiedzi?
1. Przeczytaj
uważnie tekst "Etyka wypowiedzi", podręcznik, str. 131.
2. W zeszycie sformułuj w punktach lub tekstem ciągły zbiór
zasad obowiązujących uczestników komunikacji językowej. Zapisz nakazy i zakazy (6 punktów lub
więcej).
tydzień 9.
9.05 Temat: Barok -
epoka przeciwieństw.
1.
Uważnie przeczytaj tekst w podręczniku, str. 162-163.
2. Masz wybór: sporządź krzyżówkę z hasłem barok, zredaguj
notatkę tekstową lub podaj 10 informacji w w forrmie
zdań pojedynczych.
tydzień 8.
lekcja
1. 4.05
Temat: Nadawca, odbiorca i program zawarty w utworze Jana
Kochanowskiego "Pieśń o spustoszeniu Podola".
1. Przeczytaj tekst "Pieśń o spustoszeniu Podola"
- nasz podręcznik, str. 71-73.
2. Obejrzyj materiał:
https://www.youtube.com/watch?v=A7v_DQ1t7H0.
3. Wyjaśnij pisemnie genezę utworu (przyczyny i okoliczności
powstania), kto jest nadawcą i odbiorcą, jaki apel zawiera utwór.
Pracę przyślij do mnie na e-mail romuald65@wp.pl. - do końca
tygodnia. Praca powinna zawierać minimum 90 słów. Można przesłać
fotografię pracy w zeszycie - jeśli nie ma innej możliwości.
lekcja
2. 6.05 Temat: Szkic
interpretacyjny "Trenu V" - ćwiczenia.
Dziś ćwiczenie przygotowujące Was do interpretacji
tekstu.
1. Przeczytaj "Tren V" - nasz podręcznik, str. 152. Zapisz temat i
datę w zeszycie.
2. Zapoznaj się z przykładowym konspektem interpretacyjnym -
podręcznik, str. 153.
3. Nic nie pisz. Znajdź i podkreśl (ołówkiem) w "Trenie V" cytaty
ilustrujące: tezę, sytuację komunikacyjną, zapis uczuć, motyw
śmierci. Przemyśl kompozycję, stylistykę i sensy.
Uwaga! Przedtem jeszcze raz wnikliwie przeczytaj tekst na str. 153.
Tekst zawiera wiele archaizmów. Są one wyjaśnione w przypisach.
lekcja 3. 8.05
Temat: Interpretacja porównawcza tekstów literackich.
Kontynuujemy doskonalenie umiejętności wnikliwej i bogatej
interpretacji tekstu. Zapisz temat i datę w zeszycie.
1. Przeczytaj tekst "Panna VI", podręcznik, str. 154.
2. Przeczytaj tekst "Sierpień", podręcznik, str. 155.
3. Uważnie przeczytaj Konspekt ze stron 156-157. Zapisz w zeszycie i
dokończ następujący tekst:
Plan interpretacjie tekstu:
a) teza,
b) sytuacja komunikacyjna,
c) gatunek,
d) ...............,
e) ...............,
f) ...............,
g) ...............,
tydzień 7.
lekcja 1.
27.04 Temat:
Geneza "Odprawy posłów greckich" Jana Kochanowskiego.
Geneza to okoliczności i przyczyny powstania
1. Przeczytaj tekst : "Nowoczesna tragedia Jana Kochanowskiego",
nasz podręcznik, str. 79.
Sporządź w zeszycie notatkę zawierającą 5-10
informacji z tego tekstu. Notatka ma mieć formę, która Ci
najbardziej odpowiada np. (wykres, tabela, punkty, tekst
ciągły) ale nie może stać w sprzeczności z normą
językową.
Norma językowa to zbiór zasad poprawnościwych językowych,
ortograficznych i interpunkcyjnych. Błąd to nieświadome
naruszenie normy. Omyłka (pomyłka) to naruszenie normy mimo
znajomości reguły, np. literówka. Proces pisania polega na
zredagowaniu tekstu oraz uważnym przyczytaniu tego tekstu w celu
korekty. Tak, też mam z tym problem.
lekcja
2.
29.04 Temat:
Jakie najważniejsze powinności władzy przedstawił Jan
Kochanowski w utworze "Odprawa posłów greckich"?
1. Przeczytaj informacje oraz fragment utworu "Odprawa posłów
greckich" ze stron 84-86.
2. Wypisz w zeszycie pięć ważnych informacji o utworze zawartych na
str. 84.
3. W zeszycie wykonaj ćwiczenia 1. oraz 2. ze str. 86. Ćwiczenia
wykonaj w formie tekstu zwartego, min. 5 zdań pojedynczych lub
złożonych w jednym ćwiczeniu. Postaw tezę i zastosuj argumentację.
Robiliśmy to już wiele razy.
tydzień 6.
lekcja
1.
20.04 Temat:
Poezja wobec straty - "Treny" Jana Kochanowskiego.
1. Zapoznaj się ze stroną:
https://www.eska.pl/news/treny-jan-kochanowski-opracowanie-streszczenie-interpretacja-podcast-aa-nUAu-Nef5-F3dD.html
Przeczytaj rozdział "Poezja
wobec straty" - nasz podręcznik, część 1.2, str. 100-102.
2. W zeszycie odpowiedz na pytania: 1. Kto, kiedy i dlaczego
napisał cykl "Treny"? 2. Ile utworów trenów zawiera cykl
"Treny"? 3. Do jakiego rodzaju literackiego należy tren?
(Epika, liryka, dramat?) Co to jest tren - czym się różni
od innych gatunków literackich (podaj co najmniej 4 informacje)?
3. Przeczytaj "Tren IX" (str. 101).
4. W zeszycie wykonaj ćwiczenie 12, str. 102. Odpowiedź na
zawarte tam pytania powinna liczyć 3-8 zdań pojedynczych. Nie stosuj zdań złożonych i
wielokrotnie złożonych.
Podpowiedź: zdanie pojedyncze zawiera 1 orzeczenie, złożone - 2
orzeczenia, wielokrotnie złożone - 3 orzeczenia.
Jan Kochanowski napisał "Treny".
zdanie pojedyncze
Ukazał utratę
dziecka i przedstawił cierpienie
ojca. zdanie złożone
Jan Kochanowski napisał "Treny",
w których ukazał utratę
dziecka i przedstawił cierpienie
ojca. zdanie
wielokrotnie złożone
lekcja 2.
22.04 Temat:
Świat uczuć w "Trenach".
1. Przeczytaj rozdział
"Stoicyzm zaprzeczony" - nasz podręcznik, str. 103-107,
"Tren XI", "Tren XVI".
2. W zeszycie w formie 3-6 zdań przedstaw uczucia ojca po
utracie Urszulki.
3. 1 zdaniem wyjaśnij treść pojęć i podaj po 1 przykładzie z
"Trenów": apostrofa, ironia, personifikacja - str. 102,
pytanie retoryczne, aluzja literacka - str. 107.
5. Tylko dla dociekliwych: Na czym polega stoicyzm? -
wyjaśnij w zeszycie 1 zdaniem.
lekcja 3.
24.04 Temat: Świat fiozofii w
"Trenach".
1. Przeczytaj "Tren X" - nasz podręcznik, str. 108.
2. W tym trenie ukazane są nawiązania do 3 systemów
kulturowych. Zaznacz ołówkiem w tekście (lub przepisz
cytat do zeszytu) fragment nawiązujący do:
a) kultury katolickiej,
b) kultury mitologicznej.
Tylko dla dociekliwych: do jakiej kultury znajdujemy nawiązania
w wersie 10?
3. Do wyboru ćwiczenie 10 lub 11 ze str. 109 naszego
podręcznika. Wykonaj je w zeszycie - 5 do 10 zdań.
tydzień piąty
lekcja 1. 15
kwietnia Temat: Doskonalenie
komputerowej edycji
tekstu.
UWAGA: proszę podpisywać
prace w widocznym miejscu.
1. Przepisz Twoje streszczenie
"Sokoła" do pliku i
wyślij mi jako załącznik (romuald65@wp.pl).
2. Przestrzegaj ściśle podanych przeze mnie zasad, bo zadanie
jest 3. wagi, a kwestie techniczne będą miały wpływ na ocenę.
Edytory: dowolny z pakietu biurowego MS Office.
Libreoffice, Openoffice, WPS lub inny. Czcionka Times New Roman,
12 pkt., interlinia 18 pkt., automatyczne akapity, podana
numeracja strony, tekst wyjustowany, włączenie dzielenie wyrazów
(z wyjątkiem WPS). Wiadomo, że Word jest drogi, ale
pozostałe pakiety są darmowe i można je bez problemy pobrać z
internetu. Jeżeli komputer ma słabsze parametry, lepiej pobrać
starsze wersje tych programów, ale nie sprzed potopu. W
internecie są też setki instrukcji pisania na komputerze -
stosownie do danego edytora.
lekcja 2. 17
kwietnia Temat: Pochwała wsi w
twórczości Mikołaja
Reja.
Ćwiczenia proszę wykonać w
zeszycie.
1. Przeczytaj teksty ze stron 51-54.
2. Sporządź wpis encyklopedyczny o Mikołaju Reju (tylko
najważniejsze informacje).
2. Wypisz w zeszycie 10 archaizmów tekstu
"Żywot człowieka poczciwego".
https://pl.wiktionary.org/wiki/archaizm
3. Na podstawie tekstu "Żywot człowieka poczciwego"
redaguj notatkę na temat: Dlaczego życie na wsi godne jest
pochwały? Oprzyj się tylko na
tekście.
(minimum 10 linijek).
tydzień
czwarty
lekcja 1. 6 kwietnia
Temat: Streszczenie utworu "Sokół".
1. Przeczytaj ponownie utwór "Sokół" -
str. 37.
2. Napisz streszczenie "Sokoła" (w zeszycie). Pamiętaj:
streszczenie to zwięzłe przedstawienie najważniejszych zdarzeń,
ukazanych w kolejności chronologicznej. Streszczenie nie może
zawierać dialogów i opisów.
lekcja 2. 8
kwietnia Temat: Charakterystyka
Federiga.
1.
Przeczytaj
ponownie utwór "Sokół" - str. 37.
2. Napisz w zeszycie charakterystykę Federiga
(minimum 20 linijek). Uwaga: wykaż, że Federigo to postać
dynamiczna, czyli zmieniająca się w trakcie rozwoju zdarzeń.
Możesz pisać na komputerze, wydrukować, potem wklej do
zeszytu.
Charakterystyka to przedstawienie postaci. Teoria jest prosta.
Minimum 4 akapity: dane, wygląd, charakter (stosunek do świata i
zainteresowania), ocena postaci. To już było 100 razy.
Życzę
Wam zdrowych, spokojnych i szczęśliwych Świąt.
tydzień
trzeci
lekcja 1. 30 marca 2020 r. Temat: Wizja idealnej Rzeczypospolitej w
twórczości A. F. Modrzewskiego.
1. Przeczytaj tekst z podręcznika "Oblicza epok", cz. 1.2 - strony
32-35.
Ćwiczenia pisemnie wykonaj w zeszycie lub w dowolnym edytorze
komputerowym - ale do zeszytu wklej wydruk lub czytelne
zdjęcie. Należy dostosować techniki do tylko! elektronicznego
przesyłu prac.
Sporządź wpis do encyklopedii na temat Andrzej Frycza Modrzewskiego
(5 informacji, nie wchodź w szczegóły, selekcjonuj informacje).
Dla przykładu wpis o Adamie Mickiewiczu: Mickiewicz Adam, 1798-1955,
wybitny poeta epoki romantyzmu, działacz emigracyjny,
wykładowca literatury słowiańskiej w College de France,
wydawca i redaktor "Trybuny Ludów", najważniejsze dzieła: " Pan
Tadeusz", "Dziady", Ballady i romanse" .
2. Jednym zdaniem złożonym współrzędnie, stosując odpowiednie
spójniki, streść treść każdego rozdziału tekstu "O poprawie
Rzeczypospolitej":
a) "O obyczajach" - str. 33 .......................................,
,
b) "O prawach" - str. 33 ......................................., ,
c) "O wojnie" - str. 34......................................., ,
d) "O Kościele" - str. 34......................................., ,
e) "O szkole" - str. 34........................................
To już było!
Dla przypomnienie przesyłam pakiet kilku spójników używanych w
zdaniach złożonych (zwróć uwagę na przecinki):
spójniki zdań łącznych współrzędnie:
i
oraz.
Janek szedł i głośno śpiewał.
spójniki zdań rozłącznych
albo
lub
czy
Pójdziemy na spacer albo zagramy w piłkę.
spójniki zdań wynikowych
,więc
,toteż
,dlatego
Jest zimno, więc nie pójdziemy na spacer.
spójniki zdań przeciwstawnych:
,ale
,lecz
,jednak
Świeci słońce, ale pójdziemy na spacer.
lekcja 2. 1 kwietnia 2020 r.
Temat: Elementy świata przedstawionego w
utworze "Sokół".
1. Przeczytaj tekst "Sokół" z podręcznika "Oblicza epok", cz. 1.2 -
strony 37-40. W zeszycie zapisz poprawne odpowiedzi:
autor: wpis encyklopedyczny, 4 informacje,
rodzaj literacki (epijka, liryka czy dramat)
.......................................,
gatunek literacki (np. powieść, opowiadnie, nowela, mit, legenda,
baśń, itp.) .......................................,
narrator (konkretny czy abstrakcyjny)
.......................................,
narracja (pierwszoosobowa czy trzecioosobowa)
.......................................,
miejsce akcji.......................................,
czas akcji.......................................,
bohaterzy.......................................,
główny temat utworu .........................................
Dokończ zdanie:
2. Utwór nosi tytul "Sokół, ponieważ
.............................................................................................
.
lekcja 3. 3 kwietnia 2020 r. Temat: Ćwiczenia językowe.
Podane niżej zdania przepisz do zeszytu w poprawnej formie. Do ich
rozwiązanie wykorzystaj słownik poprawnej polszczyzny.
Z
domu albo internetowy. Nie
pożyczaj słownika!
1.
Przyglądam się (Statua Wolności).
2. Kupiłem dziś za mało (kakao, salami,
ryż).
3. Wędkarstwo to moje (hobby).
4. Tata pracuje w (radio, telewizja).
5. Dziękuję za przybycie do (studio).
6. Nie pojadę dziś do (technikum).
7. Wiele osób przyjedzie do
(sanatorium).
8. Trzeba dobrze dobrać (perfum w l.
mn.)
9. Matka opiekuje się (3 dzieci).
10. W domu nie ma (2 kocięta).
11. Z drzewa spadł (żołędzie w l.poj.).
12. Po jeziorze pływa (łabędzie w l. poj.)
13. Zapraszamy do obejrzenia (zwiastun)
filmu.
14. Zbliżamy się do (półmetek).
15. Dostałeś pół (punkt).
16. Protestowano przeciw (brak) pomocy.
17. To kosztuje 5 (złoty, dolar,
euro).
18. W taką pogodę ćwiczymy na (dwór).
19. Zostało jeszcze 5 (mecz w l. mn.).
20. Polska zdobyła 5 (medal).
21. Spotkali się 2 (wójt, burmistrz, sędzia,
prezydent, profesor, prezes, uczony, kierownik - w l.
mn.).
22. Byłaś królową wszystkich (bal).
23. Była to mąka do przyrządzania (pyza)
ziemniaczanych.
24. Powiedział parę (przysłowie).
25 Takim (sieci) tej ryby nie złowimy
Tydzień 2
środa - piątek 1.
Przechodzimy do
2. części podręcznika! Teraz "Oblicza epok" 1.2. Na
podstawie informacji o renesansie (str. 10-20) ułóż i prześlij mi
krzyżówkę, której rozwiązaniem jest hasło co najmniej
dwunastowyrazowe. Nic nowego. Wykonaliśmy już kilka takich
krzyżówek. Pamiętajcie: pytania, odpowiedzi, ładne kratki,
numerowane. Może być wesja papierowa (zdjęcie) lub elektroniczna
(Word, Libreoffice, Openoffice, program graficzny - np. Gimp lub
prostszy).
Tydzień 1
1. Prześlij mailem pracę "Które ideały średniowiecza są aktualne
dziś, a które nie? - szczegóły ustalone jeszcze w szkole.
2. Czytaj lekturę - "Makbet". Wypisz w zeszycie elementy
świata przedstawionego: czas i miejsce akcji, rodzaj
literacki, narrator i narracja, główna problematyka, ramowy plan
zdarzeń. link:
https://lektury.gov.pl/lektura/makbet
3. Sporządź w zeszycie notatkę nt. "Boskiej komedii" i przygotuj
prezentację (1 minuta) na temat okoliczności i celów powstania oraz
kontekstu kulturowego. Podręcznik "Oblicza epok", 1.1, str. 287-293.