E-mail do mnie: romuald65@wp.pl
Pozdrawiam
- R. Rosiński
kryteria
oceny prac
l.p.
|
poniedziałek
|
wtorek
|
środa
|
czwartek
|
piątek
|
1
|
matematyka
|
j.
polski
|
matematyka
|
j.
polski
|
j.
polski
|
2
|
j.
angielski
|
podst.
przeds.
|
j.
angielski
|
matematyka
|
geografia
|
3
|
lzip
|
pl.prod.
i dystr.
|
j.obcy
w log.
|
historia
|
uts
|
4
|
uts
|
lzip
|
uts
|
pl.prod.
i dystr.
|
podst.przed.
|
5
|
wych.fiz.
|
ptwl
|
religia
|
wdżr
|
lzip
|
25.06
Temat: Motywy
wędrówki i przyjaźni w filmie i literaturze.
Wakacje to czas wędrówek i
zawierania nowych przyjaźni. W związku z tym ostatnie w tym
roku szkolnym zadanie:
1. Wyszukaj w internecie tytuły 3 filmów oraz 3 utworów
literackich o wędrówce i przyjaźni.
2. Obejrzyj wybrany film.
3. Tylko dla chętnych: Napisz tekst o tematyce
wakacyjnej. Termin: całe wakacje. We wrześniu poczytamy.
Dziękuję Wam za całoroczną współpracę. Życzę wspaniałych
wakacji. Pozdrawiam - Romuald Rosiński
18.06 Temat: Charakterystyka Młodej
Polski.
1. Przeczytaj teksty o Młodej Polsce ze stron 10-31 - podręcznik,
CZĘŚĆ 2!
2. W
zeszycie określ granice czasowe Młodej Polski.
3. Jak najkrócej wyjaśnij w zeszycie pojęcia:
impresjonizm - .......................................,
symbolizm - .......................................,
secesja - .......................................,
dekadentyzm
- .......................................,
sztuka dla sztuki - .......................................,
cyganeria (bohema) - ........................................
Jeśłi nie zakupiłeś podręcznika, wyszukaj informacje w
internecie.
16.06
Temat: Cechy stylu literatury pozytywizmu.
1. Przeczytaj infrormacje zawarte na str. 160 naszego pdręcznika.
2. W zeszycie wykonaj ćwiczenia 1, 2, 3 - str. 160.
5.06 Temat:
Motywy i ocena zbrodni -"Zbrodnia i kara" Fiodora Dostojewskiego.
1. Przeczytaj ponownie tekst "Zbrodnia
i kara" - podręcznik, strona 152-153.
2. Przedstaw w zeszycie motywy, którymi kierował się
Raskolinikow, dokonując zbrodni.
3. W kilku zdaniach oceń w zeszycie postępowanie Raskolnikowa.
4.06 Temat: Świat
przedstawiony w utworze Fiodora Dostojewskiego pt. "Zbrodnia i
kara".
1. Przeczytaj tekst Fiodora Dostojewskiego "Zbrodnia i kara" -
podręcznik, strona 152-153.
2. W zeszycie odpowiedz po jednym zdaniu na pytania:
a) Gdzie toczy się akcja utworu?
b) Kiedy toczy się akcja utworu?
c) Kto jest głównym bohaterem tego utworu?
d) Jakiej zbrodni dokonał główny bohater?
2.06
Temat: Powtórzenie wiadomości o "Lalce" Bolesława Prusa.
"Lalkę" już omówiliśmy. Ale czas na
przypomnienie, bo to ważna lektura w maturalnym spisie.
1. Przeczytaj tekst o"O utworze" - podręcznik, strona 147-148.
2.Tylko na podstawie tego tekstu ułóż krzyżówkę z hasłem
WOKULSKI.
3. Obejrzyj film (cały) lub odcinek z serialu.
29.09 Temat: Doskonalimy
technikę recytacji.
1. Główne kryteria recytacji to:
a) dykcja, czyli wyraźna wymowa wyrazów,
b) głośność,
c) dostosowanie tempa,
d) wyrażenie uczuć.
Uwaga: Częstym blędem recytującego jest zacieranie głosek sz,
rz oraz na końcu wersu.
2. Przećwicz piękne czytanie wiersza "Do młodych" - podręcznik, str.
138.
28.05
Temat: Apel do młodych zawarty w utworze Adama Asnyka.
1. Przeczytaj tekst o Adamie Asnyka - podręcznik, str. 139.
2. Sporządź wpis encyklopedyczny o Adamie Asnyku.
3. Przeczytaj wiersz "Do młodych" - podręcznik, str. 138.
4. W zeszycie sporządź krótką notatkę wg planu:
a) kto jest nadawcą,
b) kto jest odbiorcą,
c) jaki apel zawiera utwór,
d) wyjaśnij treść metafor: prawda jasnego płomienia, nowe drogi,
kwiaty barwnych mitów, ołtarze przeszłości, gwiazdy młodych
zdobywców.
26.05 Czytanie
tekstu kultury.
1.
Obejrzyj obraz "Anioł Pański" - podręcznik, str. 130.
2. Uważnie przeczytaj infromacje o tym obrazie - podręcznik,
str. 130-131.
3. Wypisz do zeszytu co najmniej 5 informacji o tym obrazie.
28.05 Temat: Apel do młodych zawarty w
utworze Adama Asnyka.
1.
Przeczytaj tekst o Adamie Asnyka - podręcznik, str. 139.
2. Sporządź wpis encyklopedyczny o Adamie Asnyku.
3. Przeczytaj wiersz "Do młodych" - podręcznik, str. 138.
4. W zeszycie sporządź krótką notatkę wg planu:
a) kto jest nadawcą,
b) kto jest odbiorcą,
c) jaki apel zawiera utwór,
d) wyjaśnij treść metafor: prawda jasnego płomienia, nowe drogi,
kwiaty barwnych mitów, ołtarze przeszłości, gwiazdy młodych
zdobywców.
tydzień 10.
19.05
Temat: Rola sztuki w świetle utworu Cypriana Kamila Norwida
"Fortepian Szopena".
1. Wykorzystując
internet, poszerz swoją wiedzę o Fryderyku Szopenie. Częściej
używany jest zapis nazwiska Chopin.
https://www.kul.pl/chopin-czy-szopen,art_22261.html
2.
Przeczytaj tekst "O utworze" - podręcznik, str. 73.
3. Przeczytaj tekst C.K. Norwida pt. "Fortepian Szopena".
4. W zeszycie odpowiedz:
a) kiedy powstał utwór "Fortepian Szopena",
b) co zaborcy zrobili z fortepianem Szopena,
c) dlaczego tak postąpili,
d) dlaczego Norwid napisał utwór "Fortepian Szopena",
e) o jakie wartości walczyli twórcy sztuki w czasach zaborów.
UWAGA! Moi Szanowni Uczniowie. Proszę o zakupienie 2. części
podręcznika "Ponad słowami". Najlepiej przez internet. Propozycji
jest wiele, a cena nie jest wysoka. Za kilka dni rozpoczniemy
materiał z 2. części.
Przypominam, że mija czas przesłania mi pracy kontrolnej -
lekcja z 5 maja:
2. Przedstaw pisemnie sytuację liryczną
w "Hymnie", czyli m.in. następujące zagadnienia: nadawca i
odbiorca, okoliczności, uczucia, sytuacja polityczna, itp.
3. Prześlij mi pracę (minimum 90 słów) e-mailem. Uwaga!
Postaraj się stworzyć pracę edytorem. Fotografię prześlij,
jeśli nie ma innej możliwości.
20.05
Temat: Dbamy o poprawność językową i styl pracy pisemnej.
1.
Wykonaj w zeszycie ćwiczenia z podręcznika:
a) ćw. 2, str. 113,
b) ćw. 3, str. 113.
21.05
Temat: Podstawowe pojęcia związane z pozytywizmem.
Pozytywizm to nazwa
epoki.
1. Przeczytaj tekst w podręczniku na temat pozytywizmu - strony
118-124.
2. Krótko, lecz jasno ( jednym zdaniem lub frazą) wyjaśnij w
zeszycie pojęcia:
realizm - .................,
naturalizm .................,
emancypacja - .................,
scjentyzm - .................,
ewolucjonizm - .................,
utylitaryzm - .................,
praca u podstaw - .................,
praca organiczna - .................
3. W
zeszycie dokończ zdanie:
Epoka nosi nazwę pozytywizm,
ponieważ
.....................................................................................................
.
tydzień 9
12.05
Szczególna rola kontrastu w utworze "W Weronie"
1.
Przeczytaj tekst w "W Weronie".
2. Ten utwór to nawiązanie do "Romea i Julii". To hołd złożony
wielkiej miłości.
3. Przedstaw swoje wrażenia po przeczytaniu tego tekstu. Z kim
się zgadzasz? Z opinią cyprysów czy ludzi?
14.05
Temat: Odmiany język polskiego.
1. Uważnie przeczytaj tekst "Odmiany języka polskiego",
podręcznik, str.158, 159.
2. Przerysuj do zeszytu schemat "Język narodowy" ze strony 158
podręcznika.
3. Jak najkrócej wyjaśnij w zeszycie pojęcia: gwara, dialekt,
gwara miejska, język środowiskowy, język zawodowy.
15.04 Temat: Co jest
tematem "Nie-Boskiej komedii Zygmunta Krasińskiego?
1. Przeczytaj fragment "Nie-Boskiej komedii", podręcznik, strony
109-111.
2. Wykonaj w zeszycie ćwiczenie 2, str. 111.
3. Przerysuj do zeszytu i uzupełnij tabelę z ćwiczenia 4f,
podręcznik, strona 112 (Postacie i przyczyny tragedii).
UWAGA! Moi Szanowni Uczniowie. Proszę o zakupienie 2.
części podręcznika "Ponad słowami". Najlepiej przez internet.
Propozycji jest wiele, a cena nie jest wysoka. Za kilka dni
rozpoczniemy materiał z 2. części.
tydzień
8.
lekcja
1. 5.05 Temat:
Sytuacja liryczna w "Hymnie" Juliusza Słowackiego.
1.
Przeczytaj "Hymn" Juliusza Słowackiego (nasz podręcznik, str.
58)
2. Przedstaw pisemnie sytuację liryczną w "Hymnie", czyli m.in.
następujące zagadnienia: nadawca i odbiorca, okoliczności,
uczucia, sytuacja polityczna, itp.
3. Prześlij mi pracę (minimum 90 słów) e-mailem. Uwaga! Postaraj
się stworzyć pracę edytorem. Fotografię prześlij, jeśli nie ma
innej możliwości.
lekcja 2. 7.05
Temat: Kto jest podmiotem lirycznym w utworze
Juliusza Słowackiego pt. "Grób Agamemnona"?
1.
Przeczytaj tekst Juliusza Słowackiego "Grób Agamemnona", nasz
podręcznik, str. 56.
Uważnie
zapoznaj się z przypisami bocznymi (str. 56) oraz z tektem "O
utworze", str. 57.
2. Napisz w zeszycie (krótko):
a) kto jest podmiotem lirycznym,
b) co jest tematem jego wypowiedzi.
Nie przesyłaj mi tego materiału.
lekcja
3.
8.05
Temat: Wizja Polski przedstawiona w utworze "Grób
Agamemnona".
2. W ostatniej zwrotce tekstu "Grób
Agamemnona" (str. 57, wersy 43-48) podmiot liryczny (osoba
mówiąca w utworze lirycznym) przedstawił krytyczną wizję Polski.
W 3-5 zdaniach przedstaw jego opinie. W tym celu wyjaśnij
metafory paw narodów, papuga narodów.
W 2-3 zdaniach ustosunkuj się do tej opinii. Wyjaśnij, czy dziś
jest aktualna.
Zadania zapisz w zeszycie. Nie wysyłaj
do mnie. Ale nie zapomnij o zadaniu z 5 maja.
Życzę zdrowia, dobrego samopoczucie i miłej pracy. Pozdrawiam
- RR
tydzień 7.
lekcja 1.
28.04 Język jako podstawowy środek
komunikacji.
1.
Przeczytaj rozdział "Język - podstawowy środek
komunikacji" - str. 81-83.
2. Rozrysuj akt komunikacji (str. 82).
3. W zeszycie krótko wyjaśnij, jakie rozróżniamy i czym się
charakteryzują funkcje języka - str. 82.
lekcja
2. 30.04 Temat: Co
wiemy o życiu i twórczości Juliusza Słowackiego?
1.
Przeczytaj teksty informacyjne zamieszczony na stronach 56
oraz 57 o Juliusz Słowackim.
2. Ułóż w zeszycie krzyżówkę o życiu i twórczości Juliusza
Słowackiego. Rozwiązanie: Juliusz
Słowacki. Wykorzystaj tylko informacje zawarte na str.
56,57.
3. Dla dociekliwych: Zamieść w zeszycie wyjaśnienie, dlaczego
Słowackiego - podobnie jak Mickiewicza - nazwano wieszczem
narodowym.
tydzień
6.
lekcja
1.
21.04
Temat: Konkurs wiedzy o "Panu Tadeuszu".
1.
Tę lekturę już omówiliśmy. Ale wykorzystamy jeszcze materiał z
naszego podręcznika - strony 48-52. Zapoznaj się z tekstem.
2. Wykorzystując wyłącznie materiał z tych stron, wykonaj w
zeszycie krzyżówkę z hasłem Pan
Tadeusz.
Uwaga. W tekście występują tzw.
regionalizmy, np. dzięcielina. Objaśnienie w przypisach
bocznych.
4. Tylko dla dociekliwych: na czym polega kontrast obu
tekstów poetyckich ze stron 48-49 (jednym zdaniem w zeszycie)?
lekcja
2.
23.04 Temat:
Świat uczuć ukazany w
"Inwokacji"
1. Uważnie przeczytaj fragment Księgi I od słów :"
Litwo! Ojczyzno moja" do "ciche grusze siedzą" - str. 48 naszym
podręczniku. To tzw. inwokacja,
czyli rozbudowany początek utworu literackiego z co najmniej
jedną apostrofą. Często termin literacki traktuje się tu
jako tytuł, stąd pisownia "Inwokacja".
Wysłuchaj https://www.youtube.com/watch?v=YtBOEJ_Rk98
2. Ten tekst dzieli się na 3 części.
Nadaj i wpisz do zeszytu tytuł każdej części.
3. Kim jest podmiot liryczny? - podaj minimum 4 informacje.
4.
Przepisz do zeszytu z dokończeniem: Wolność
jest dla narodu tym, czym ............... dla
czlowieka. To aluzja do fraszki pt.
............................ Jana Kochanowskiego.4. 5. Naucz się pięknie czytać
"Inwokację". Pamiętaj: dykcja, płynność, tempo, wyrażenie uczuć.
Postaraj się nadać Twojej interpretacji cechy Twojej refleksji,
uczucia, widzenia świata. Zgloś
się do mnie na Messengerze,
pięknie przeczytaj i zgarnij superocenę!
lekcja 3
24.04 Temat: Na czym polega
mistrzostwo formy "Inwokacji"?
1.
Od razu podpowiem: mistrzostwo formy, czyli budowy "Inwokacji"
polega na tym, że Adam Mickiewicz w krótkim treście przedstawił
główne atrybuty obrazu Polski oraz użył pięknego języka
literackiego.
2. W zeszycie wypisz: 2 apstrofy, 1 porównanie, 4 epitety z
wyrazami określanymi, np. pagórki leśne,
1
personifikację.
Pomoc: https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%9Arodki_stylistyczne
3.
W zeszycie sporządź schemat rymów i nazwij te rymy.
Pomoc: http://www.interklasa.pl/portal/index/strony?mainSP=subjectpages&mainSRV=jpolski&methid=274367&page=subpage&article_id=320989&page_id=19553
4.
Wypisz w zeszycie minimum 3 ukazane w tekście atrubuty
polskości. Atrybut to
np. symbol, obraz, obyczaj, pieść, dzieło literackie itp.
5.
Tylko dla dociekliwych:
Utwór zaczyna się "Litwo! Ojczyzno moja...". W związku z tym
pojawia się pytanie: Za kogo uważał się A. Mickiewicz? Za Polaka
czy Litwina? Postaw tezę i podaj minimum 2 argumenty. (krótko, w
zezycie)
tydzień
5.
lekcja 1.
16 kwietnia Temat: Sytuacja
liryczna w utworze A. Mickiewicza "Stepy akermańskie". (str. 40)
1. W zeszycie wykonaj
analizę. Pomoc: m.in. https://www.youtube.com/watch?v=J5hL3IybBnU.
Schemat analizy: autor, czas i okoliczność powstania utworu
(ogólnie), rodzaj literacki, gatunek literacki, miejsce i czas
zdarzenia, przedstawione zdarzenie (krótko i konkretnie), kim jest
podmiot liryczny.
2. 2-3 zdaniami wyjaśnij treść ostatniej zwrotki.
Wykorzystaj informacje ze str. 41 - biografia A.
Mickiewicza.
lekcja 2. 17
kwietnia Środki językowe w "Stepach
akermańskich".
Pomoc: m.in. https://www.bryk.pl/wypracowania/jezyk-polski/wiersze/17478-najczesciej-stosowane-srodki-poetyckie.html
Tydzień 4.
lekcja
1. 7 kwietnia Temat:
Ramy czasowe, hasła i idee romantyzmu.
Pozdrawiam i przypominam, że korzystamy z podręcznika "Ponad słowami" 2.1.
1. Przeczytaj rozdział Kontekst historyczny (str. 10-26) i obejrzyj
film na You Tube
https://www.youtube.com/watch?v=Ihf8Mh0-OIs
lub inny na temat romantyzmu.
2. Sporządź w zeszycie notatkę w dowolnej, ulubionej przez
Ciebie formie (np. tabelka. wykres, tekst ciągły), zawierającej 15
najważniejszych Twoim zdaniem informacji związanych z tematem
lekcji. Przygotuj się do wygłoszenia referatu na podstawie tej
notatki.
Życzę Wam zdrowych, spokojnych i
szczęśliwych Świąt.
Tydzień
3
lekcja 1. 31 marca
Temat: Elementy świata przedstawionego w
utworze "Romantyczność".
Korzystamy z podręcznika 'Ponad słowami ", część 2.1.
1. Przeczytaj tekst "Romantyczność" (str. 36-37).
2. Przepisz do zeszytu uzupełnione odpowiedzi:
autor.......................................,
tytuł ......................................., ,
rodzaj literacki ......................................., ,
gatunek literacki ......................................., ,
narrator ......................................., ,
narracja ......................................., ,
miejsce akcji ......................................., ,
czas akcji ......................................., ,
bohaterzy ......................................., ,
glówny temat ........................................ .
lekcja 2. 2 kwietnia
Temat: Układamy plan, piszemy
streszczenie.
1. Przeczytaj tekst "Romantyczność" (str. 36-37). Ćwiczenia pisemne
wykonaj w zeszycie.
2. Ułóż plan zdarzeń.
3.Napisz streszczenie.
lekcja 3, 3 kwietnia
Temat: Literatura jako zapis idei.
1. Przczytaj teksty :Cierpienia młodego Wertera" (str. 29 oraz
"Romantyczność" (36-370.
2. Zapisz w zeszycie odpowiedź na pytanie:
Dlaczego te utwory doskonale
odzwierciedlają program romantyków? (5-10 zdań)
Tydzień 2.
czwartek - piątek: 1.
Przechodzimy
do kolejnej części podręcznika! Teraz "Ponad słowami" 2.1. Na
podstawie dowolnego źródła informacji o renesansie ułóż i
prześlij mi krzyżówkę, której rozwiązaniem jest hasło co najmniej
dwunastowyrazowe. Nic nowego. Wykonaliśmy już kilka takich
krzyżówek. Pamiętajcie: pytania, odpowiedzi, ładne kratki,
numerowane. Może być wesja papierowa (zdjęcie) lub elektroniczna
(Word, Libreoffice, Openoffice, program graficzny - np. Gimp lub
prostszy).
Tydzień 1.
1. Prześlij mailem (patrz wyżej) charakterystykę Wokulskiego.
2. Sporządź w zeszycie notatkę informacyjną na podstawie
podręcznika. Uwaga! Część 2.1, str. 10-15. Przygotuj ustną
prezentację ( 1 minuta).