Planeta Szkoła Mrocza   klasa 2T



     klasa 2T   


E-mail do mnie: romuald65@wp.pl                                 Pozdrawiam -  R. Rosiński                                          kryteria oceny prac

l.p.

poniedziałek

wtorek

środa

czwartek

piątek

1

matematyka

j. polski

matematyka

j. polski

j. polski

2

j. angielski

podst. przeds.

j. angielski

matematyka

geografia

3

lzip

pl.prod. i dystr.

j.obcy w log.

historia

uts

4

uts

lzip

uts

pl.prod. i dystr.

podst.przed.

5

wych.fiz.

ptwl

religia

wdżr

lzip




25.06    

Temat: Motywy wędrówki i przyjaźni w filmie i literaturze.

Wakacje to czas wędrówek i zawierania nowych przyjaźni. W związku z tym ostatnie w tym roku szkolnym zadanie:

1. Wyszukaj w internecie tytuły 3 filmów oraz 3 utworów literackich o wędrówce i przyjaźni.
2. Obejrzyj wybrany film.
3. Tylko dla chętnych:  Napisz tekst o tematyce wakacyjnej. Termin: całe wakacje. We wrześniu poczytamy.

Dziękuję Wam za całoroczną współpracę. Życzę wspaniałych wakacji. Pozdrawiam - Romuald Rosiński



18.06     Temat: Charakterystyka Młodej Polski.
1. Przeczytaj teksty o Młodej Polsce ze stron 10-31 - podręcznik, CZĘŚĆ 2!
2. W zeszycie określ granice czasowe Młodej Polski.
3. Jak najkrócej wyjaśnij w zeszycie pojęcia:
impresjonizm - .......................................,
symbolizm - .......................................,
secesja -  .......................................,
dekadentyzm -  .......................................,
sztuka dla sztuki - .......................................,
cyganeria (bohema) -
........................................
Jeśłi nie zakupiłeś podręcznika, wyszukaj informacje w internecie.


1
6.06       Temat: Cechy stylu literatury pozytywizmu.
1. Przeczytaj infrormacje zawarte na str. 160 naszego pdręcznika.
2.  W zeszycie wykonaj ćwiczenia 1, 2, 3 - str. 160.




5.06   Temat: Motywy i ocena zbrodni -"Zbrodnia i kara" Fiodora Dostojewskiego.
1. Przeczytaj ponownie tekst "Zbrodnia i kara" - podręcznik, strona 152-153.
2. Przedstaw w zeszycie motywy, którymi kierował się Raskolinikow, dokonując zbrodni.
3. W kilku zdaniach oceń w zeszycie postępowanie Raskolnikowa.


4.06    Temat: Świat przedstawiony w utworze Fiodora Dostojewskiego pt. "Zbrodnia i kara".
1. Przeczytaj tekst Fiodora Dostojewskiego "Zbrodnia i kara" - podręcznik, strona 152-153.
2. W zeszycie odpowiedz po jednym zdaniu na pytania:
a) Gdzie toczy się akcja utworu?
b) Kiedy toczy się akcja utworu?
c) Kto jest głównym bohaterem tego utworu?
d) Jakiej zbrodni dokonał główny bohater?



2.06     Temat: Powtórzenie wiadomości o "Lalce" Bolesława Prusa.
"Lalkę" już omówiliśmy. Ale czas na przypomnienie, bo to ważna lektura w maturalnym spisie.
1. Przeczytaj tekst o"O utworze" - podręcznik, strona 147-148.
2.Tylko na podstawie tego tekstu ułóż krzyżówkę z hasłem WOKULSKI.
3. Obejrzyj film (cały) lub odcinek z serialu.



29.09   Temat: Doskonalimy technikę recytacji.
1. Główne kryteria recytacji to:
a) dykcja, czyli wyraźna wymowa wyrazów,
b) głośność,
c) dostosowanie tempa,
d) wyrażenie uczuć.
 Uwaga: Częstym blędem recytującego jest zacieranie głosek sz, rz oraz na końcu wersu.

2. Przećwicz piękne czytanie wiersza "Do młodych" - podręcznik, str. 138.


28.05     Temat: Apel do młodych zawarty w utworze Adama Asnyka.
1. Przeczytaj tekst o Adamie Asnyka - podręcznik, str. 139.
2. Sporządź wpis encyklopedyczny o Adamie Asnyku.
3. Przeczytaj wiersz "Do młodych" - podręcznik, str. 138.
4. W zeszycie sporządź krótką notatkę wg planu:
a) kto jest nadawcą,
b) kto jest odbiorcą,
c) jaki apel zawiera utwór,
d) wyjaśnij treść metafor: prawda jasnego płomienia, nowe drogi, kwiaty barwnych mitów, ołtarze przeszłości, gwiazdy młodych zdobywców.



26.05   Czytanie tekstu kultury.
1. Obejrzyj obraz "Anioł Pański" - podręcznik, str. 130.
2. Uważnie przeczytaj infromacje o tym obrazie - podręcznik, str. 130-131.
3. Wypisz do zeszytu co najmniej 5 informacji o tym obrazie.

28.05     Temat: Apel do młodych zawarty w utworze Adama Asnyka.
1. Przeczytaj tekst o Adamie Asnyka - podręcznik, str. 139.
2. Sporządź wpis encyklopedyczny o Adamie Asnyku.
3. Przeczytaj wiersz "Do młodych" - podręcznik, str. 138.
4. W zeszycie sporządź krótką notatkę wg planu:
a) kto jest nadawcą,
b) kto jest odbiorcą,
c) jaki apel zawiera utwór,
d) wyjaśnij treść metafor: prawda jasnego płomienia, nowe drogi, kwiaty barwnych mitów, ołtarze przeszłości, gwiazdy młodych zdobywców.



tydzień 10.
19.05    Temat: Rola sztuki w świetle utworu Cypriana Kamila Norwida "Fortepian Szopena".
1. Wykorzystując internet, poszerz swoją wiedzę o Fryderyku Szopenie. Częściej używany jest zapis nazwiska Chopin.
https://www.kul.pl/chopin-czy-szopen,art_22261.html
2. Przeczytaj tekst "O utworze" - podręcznik, str. 73.
3. Przeczytaj tekst C.K. Norwida pt. "Fortepian Szopena".
4. W zeszycie odpowiedz:
a) kiedy powstał utwór "Fortepian Szopena",
b) co zaborcy zrobili z fortepianem Szopena,
c) dlaczego tak postąpili,
d) dlaczego Norwid napisał utwór "Fortepian Szopena",
e) o jakie wartości walczyli twórcy sztuki w czasach zaborów.



UWAGA!  Moi Szanowni Uczniowie. Proszę o zakupienie 2. części podręcznika "Ponad słowami". Najlepiej przez internet. Propozycji jest wiele, a cena nie jest wysoka. Za kilka dni rozpoczniemy materiał z 2. części.

Przypominam, że mija  czas przesłania mi pracy kontrolnej - lekcja z 5 maja:

2. Przedstaw pisemnie sytuację liryczną w "Hymnie", czyli m.in. następujące zagadnienia: nadawca i odbiorca, okoliczności, uczucia, sytuacja polityczna, itp.
3. Prześlij mi pracę (minimum 90 słów) e-mailem. Uwaga! Postaraj się stworzyć pracę edytorem. Fotografię prześlij, jeśli nie ma innej możliwości.

 

20.05     Temat: Dbamy o poprawność językową i styl pracy pisemnej.
1. Wykonaj w zeszycie ćwiczenia z podręcznika:
a) ćw. 2, str. 113,
b) ćw. 3, str. 113.


21.05     Temat: Podstawowe pojęcia związane z pozytywizmem.
Pozytywizm to nazwa epoki.
1. Przeczytaj tekst w podręczniku na temat pozytywizmu - strony 118-124.
2. Krótko, lecz jasno (  jednym zdaniem lub frazą) wyjaśnij w zeszycie pojęcia:
realizm - .................,
naturalizm .................,
emancypacja - .................,
scjentyzm - .................,
ewolucjonizm - .................,
utylitaryzm - .................,
praca u podstaw - .................,
praca organiczna - .................

3. W zeszycie dokończ zdanie:
 Epoka nosi nazwę pozytywizm, ponieważ ..................................................................................................... .

tydzień 9
12.05     Szczególna rola kontrastu w utworze "W Weronie"
1. Przeczytaj  tekst w "W Weronie".
2. Ten utwór to nawiązanie do "Romea i Julii". To hołd złożony wielkiej miłości.
3. Przedstaw swoje wrażenia po przeczytaniu tego tekstu. Z kim się zgadzasz? Z opinią cyprysów czy ludzi?

14.05       Temat: Odmiany język polskiego.
1. Uważnie przeczytaj tekst "Odmiany języka polskiego", podręcznik, str.158, 159.
2. Przerysuj do zeszytu schemat "Język narodowy" ze strony 158 podręcznika.
3. Jak najkrócej wyjaśnij w zeszycie pojęcia: gwara, dialekt, gwara miejska, język środowiskowy, język zawodowy.

15.04   Temat: Co jest tematem "Nie-Boskiej komedii Zygmunta Krasińskiego?
1. Przeczytaj fragment "Nie-Boskiej komedii", podręcznik, strony 109-111.
2. Wykonaj w zeszycie ćwiczenie 2, str. 111.
3. Przerysuj do zeszytu i uzupełnij tabelę z ćwiczenia 4f, podręcznik, strona 112 (Postacie i przyczyny tragedii).

UWAGA!  Moi Szanowni Uczniowie. Proszę o zakupienie 2. części podręcznika "Ponad słowami". Najlepiej przez internet. Propozycji jest wiele, a cena nie jest wysoka. Za kilka dni rozpoczniemy materiał z 2. części.

tydzień 8.
lekcja 1.    5.05       Temat: Sytuacja liryczna w "Hymnie" Juliusza Słowackiego.
1. Przeczytaj "Hymn" Juliusza Słowackiego (nasz podręcznik, str. 58)
2. Przedstaw pisemnie sytuację liryczną w "Hymnie", czyli m.in. następujące zagadnienia: nadawca i odbiorca, okoliczności, uczucia, sytuacja polityczna, itp.
3. Prześlij mi pracę (minimum 90 słów) e-mailem. Uwaga! Postaraj się stworzyć pracę edytorem. Fotografię prześlij, jeśli nie ma innej możliwości.

lekcja 2.   7.05     Temat: Kto jest podmiotem lirycznym w utworze Juliusza Słowackiego pt. "Grób Agamemnona"?

1. Przeczytaj tekst Juliusza Słowackiego "Grób Agamemnona", nasz podręcznik, str. 56.
Uważnie zapoznaj się z przypisami bocznymi (str. 56) oraz z tektem "O utworze", str. 57.
2. Napisz w zeszycie (krótko):
a) kto jest podmiotem lirycznym,
b) co jest tematem  jego wypowiedzi.
Nie przesyłaj mi tego materiału.

lekcja 3.     8.05       Temat: Wizja Polski przedstawiona w utworze "Grób Agamemnona".
2. W ostatniej zwrotce tekstu "Grób Agamemnona" (str. 57, wersy 43-48) podmiot liryczny (osoba mówiąca w utworze lirycznym) przedstawił krytyczną wizję Polski. W 3-5 zdaniach przedstaw jego opinie. W tym celu wyjaśnij metafory paw narodów, papuga narodów.
W 2-3 zdaniach ustosunkuj się do tej opinii. Wyjaśnij, czy dziś jest aktualna.

Zadania zapisz w zeszycie. Nie wysyłaj do mnie. Ale nie zapomnij o zadaniu z 5 maja.
Życzę zdrowia, dobrego samopoczucie i miłej pracy. Pozdrawiam - RR


tydzień 7.
lekcja 1. 28.04        Język jako podstawowy środek komunikacji.
1. Przeczytaj  rozdział "Język - podstawowy środek komunikacji" - str. 81-83.
2. Rozrysuj akt komunikacji (str. 82).
3. W zeszycie krótko wyjaśnij, jakie rozróżniamy i czym się charakteryzują funkcje języka -  str. 82.


lekcja 2.    30.04      Temat: Co wiemy o życiu i twórczości Juliusza Słowackiego?
1. Przeczytaj teksty informacyjne zamieszczony na stronach  56 oraz 57 o Juliusz Słowackim.
2. Ułóż w zeszycie  krzyżówkę o życiu i twórczości Juliusza Słowackiego. Rozwiązanie: Juliusz Słowacki. Wykorzystaj tylko informacje zawarte na str. 56,57.
3. Dla dociekliwych: Zamieść w zeszycie wyjaśnienie, dlaczego Słowackiego - podobnie jak Mickiewicza - nazwano wieszczem narodowym.


tydzień 6.
lekcja 1.         21.04               Temat: Konkurs wiedzy o "Panu Tadeuszu".
1. Tę lekturę już omówiliśmy. Ale wykorzystamy jeszcze materiał z naszego podręcznika - strony 48-52. Zapoznaj się z tekstem.
2. Wykorzystując wyłącznie materiał z tych stron, wykonaj w zeszycie krzyżówkę z hasłem Pan Tadeusz.

Uwaga. W tekście występują tzw. regionalizmy, np. dzięcielina. Objaśnienie w przypisach bocznych.

4. Tylko dla dociekliwych: na czym polega kontrast  obu tekstów poetyckich ze stron 48-49 (jednym zdaniem w zeszycie)?


lekcja 2.      23.04         Temat: Świat uczuć ukazany w "Inwokacji"               
1. Uważnie przeczytaj fragment Księgi I od słów :" Litwo! Ojczyzno moja" do "ciche grusze siedzą" - str. 48 naszym podręczniku. To tzw. inwokacja, czyli rozbudowany początek utworu literackiego z co najmniej jedną apostrofą.  Często termin literacki traktuje się tu jako tytuł, stąd pisownia "Inwokacja".
Wysłuchaj
 
https://www.youtube.com/watch?v=YtBOEJ_Rk98
2. Ten tekst dzieli się na 3 części. Nadaj i wpisz do zeszytu tytuł każdej części.
3. Kim jest podmiot liryczny? - podaj minimum 4 informacje.

4. Przepisz do zeszytu z dokończeniem:   Wolność jest dla narodu tym, czym  ...............  dla czlowieka. To aluzja do fraszki pt. ............................  Jana Kochanowskiego.4. 5. Naucz się pięknie czytać "Inwokację". Pamiętaj: dykcja, płynność, tempo, wyrażenie uczuć. Postaraj się nadać Twojej interpretacji cechy Twojej refleksji, uczucia, widzenia świata. Zgloś się do mnie na Messengerze, pięknie przeczytaj i zgarnij superocenę!

lekcja 3   24.04       Temat: Na czym polega mistrzostwo formy "Inwokacji"?
1. Od razu podpowiem: mistrzostwo formy, czyli budowy "Inwokacji" polega na tym, że Adam Mickiewicz w krótkim treście przedstawił główne atrybuty obrazu Polski oraz użył pięknego języka literackiego.
2. W zeszycie wypisz: 2 apstrofy, 1 porównanie, 4 epitety z wyrazami określanymi, np. pagórki
leśne, 1 personifikację.
Pomoc: https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%9Arodki_stylistyczne
3. W zeszycie sporządź schemat rymów i nazwij te rymy.
Pomoc
: http://www.interklasa.pl/portal/index/strony?mainSP=subjectpages&mainSRV=jpolski&methid=274367&page=subpage&article_id=320989&page_id=19553
4. Wypisz w zeszycie minimum 3 ukazane w tekście atrubuty polskości. Atrybut to np. symbol, obraz, obyczaj, pieść, dzieło literackie itp.

5. Tylko dla dociekliwych:
Utwór zaczyna się "Litwo! Ojczyzno moja...". W związku z tym pojawia się pytanie: Za kogo uważał się A. Mickiewicz? Za Polaka czy Litwina? Postaw tezę i podaj minimum 2 argumenty. (krótko, w zezycie)



tydzień 5.
lekcja 1.      16 kwietnia      Temat: Sytuacja liryczna w utworze A. Mickiewicza "Stepy akermańskie".  (str. 40)
1. W zeszycie wykonaj analizę. Pomoc: m.in. https://www.youtube.com/watch?v=J5hL3IybBnU.
Schemat analizy: autor, czas i okoliczność powstania utworu  (ogólnie), rodzaj literacki, gatunek literacki, miejsce i czas zdarzenia, przedstawione zdarzenie (krótko i konkretnie), kim jest podmiot liryczny.
2. 2-3 zdaniami wyjaśnij treść ostatniej zwrotki. Wykorzystaj informacje ze str. 41 - biografia A. Mickiewicza.

lekcja 2.   17 kwietnia     Środki językowe w "Stepach akermańskich".
Pomoc: m.in.
https://www.bryk.pl/wypracowania/jezyk-polski/wiersze/17478-najczesciej-stosowane-srodki-poetyckie.html

1. Wypisz do zeszytu metaforę, porównanie, 2 epitety z tekstu "Stepy akermańskie". Napisz, jaką pełnią rolę.
2. Wyjaśnij w zeszycie pojęcie sonet: jaki rodzaj literacki, budowa stroficzna, część narracyjna i część opisowa.
3. Jakie rymy występują w tekście? Podział 1: sąsiadujące (parzyste), przeplatane (krzyżowe) czy oplatające (okalające)? Podział 2: żeńskie czy męskie? Pomoc: np. http://www.interklasa.pl/portal/index/strony?mainSP=subjectpages&mainSRV=jpolski&methid=274367&page=subpage&article_id=320989&page_id=19553


Tydzień 4.
lekcja 1.    7 kwietnia     Temat: Ramy czasowe, hasła i idee romantyzmu.

Pozdrawiam i przypominam, że korzystamy z podręcznika
"Ponad słowami" 2.1.
1. Przeczytaj rozdział Kontekst historyczny (str. 10-26) i obejrzyj film na You Tube    https://www.youtube.com/watch?v=Ihf8Mh0-OIs  lub inny na temat romantyzmu.
2. Sporządź w zeszycie notatkę w dowolnej, ulubionej przez Ciebie formie (np. tabelka. wykres, tekst ciągły), zawierającej 15 najważniejszych Twoim zdaniem informacji związanych z tematem lekcji. Przygotuj się do wygłoszenia referatu na podstawie tej notatki.
Życzę Wam zdrowych, spokojnych i szczęśliwych Świąt.
 


Tydzień 3                
lekcja 1.   31 marca         Temat: Elementy świata przedstawionego w utworze "Romantyczność".
Korzystamy z podręcznika 'Ponad słowami ", część 2.1.
1. Przeczytaj tekst "Romantyczność" (str. 36-37).
2. Przepisz do zeszytu uzupełnione odpowiedzi:
autor.......................................,
tytuł ......................................., ,
rodzaj literacki ......................................., ,
gatunek literacki ......................................., ,
narrator ......................................., ,
narracja ......................................., ,
miejsce akcji ......................................., ,
czas akcji ......................................., ,
bohaterzy ......................................., ,
glówny temat ........................................ .

lekcja 2.  2 kwietnia          Temat: Układamy plan, piszemy streszczenie.

1. Przeczytaj tekst "Romantyczność" (str. 36-37). Ćwiczenia pisemne wykonaj w zeszycie.
2. Ułóż plan zdarzeń.
3.Napisz streszczenie.

lekcja 3, 3 kwietnia                 Temat: Literatura jako zapis idei.
1. Przczytaj teksty :Cierpienia młodego Wertera" (str. 29 oraz "Romantyczność" (36-370.
2. Zapisz w zeszycie odpowiedź na pytanie: Dlaczego te utwory doskonale odzwierciedlają program romantyków? (5-10 zdań)



Tydzień 2
.
czwartek - piątek: 1. Przechodzimy do kolejnej części podręcznika! Teraz "Ponad słowami" 2.1. Na podstawie dowolnego źródła informacji o renesansie  ułóż i prześlij mi krzyżówkę, której rozwiązaniem jest hasło co najmniej dwunastowyrazowe. Nic nowego. Wykonaliśmy już kilka takich krzyżówek. Pamiętajcie: pytania, odpowiedzi, ładne kratki, numerowane. Może być wesja papierowa (zdjęcie) lub elektroniczna (Word, Libreoffice, Openoffice, program graficzny - np. Gimp lub prostszy).

Tydzień 1.
1. Prześlij mailem  (patrz wyżej) charakterystykę Wokulskiego.
2. Sporządź w zeszycie notatkę informacyjną  na podstawie podręcznika. Uwaga! Część 2.1, str. 10-15. Przygotuj ustną prezentację ( 1 minuta).