W
nastepnym tygodniu przechodzimy na Classrooma.
tydzień
7
lekcja
1. 28.04 Temat: Na czym polega
grzeczność? - "Pan Tadeusz" Adama Mickiewicza.
1. Przeczytaj fragment "Pana Tadeusza" - nasz podręcznik, str. 164, 165, 166.
2. Wypisz bohaterów tego fragmentu.
3. Wypisz z tego fragmentu 3 formy grzeczności.
4. Napisz 3 formy grzeczności z naszych
czasów.
5. Naucz się pięknie czytać ten
fragment.
lekcja 2 30.04 Temat: Tekst jako źródło informacji - fragment "Pana Tadeusza" pt. "Grzybobranie".
1. Przeczytaj fragment "Pana Tadeusza" o zbieraniu grzybów, nasz podręcznik, strony 167, 168.
2. W zezycie dokończ zdanie: W grzybobraniu udział biorą: .................................. .
3. W zeszycie wypisz nazwy grzybów z tekstu.
4. W zeszycie wykonaj ćwiczenie 5, str. 169 (3-5 zdań).
5. Naucz się pięknie czytać ten fragment.
tydzień 6.
lekcja 1. 21.04 Temat: Jak stopniować przymiotniki?
1. Zapoznaj się z nowymi wiadomościami na stronach 120, 121 naszego podręcznika.
Stopniowanie to natężenie cechy, np. ładny, ładniejszy, najładniejszy. Występuje stopień równy, wyższy i najwyższy. Wyróżniamy stopniowanie regularne, nieregularne i opisowe. Stopniujemy w obie strony, np. duży, większy, największy, ale też mały, mniejszy, najmniejszy. Nic trudnego, szczegóły na str. 120-121.
2. Przepisz do zeszytu Nową wiadomość ze strony 121. Pisz bardzo czytelnie, pięknie przerysuj tabelę. Naucz się tych wiadomości.
3. Uzupełnij i przepisz do zeszytu poniższy tekst wg wzoru:
wysoki, wyższy, najwyższy,
mały, .........., .........,
biały, ........., .........,
dobry, ........, .........,
zły, ..........., ...........,
słony, ......., ........ .
lekcja 2. 23.04 Temat: Świat przedstawiny w utworze "Powrót taty". Nasz podręcznik - strona 244.
Wysłuchaj: https://www.youtube.com/watch?v=95GUNOKCeDU
To są ćwiczenia utrwalające. Nic trudnego, ale skup się. Wyjaśniam: występują tu archaizmy - dawne słowa, dziś już nie istnieją lub zmieniły znaczenie. Ale ich treść jest objaśniona w przypisach na dole stron.
1. Uważnie przeczytaj tekst. Dalsze ćwiczenia wykonaj w zeszycie.
2. Wypisz postacie występujące w tekście.
3. Gdzie toczy się akcja utworu?
3. W 2-3 zdaniach
wyjaśnij, dlaczego herszt, czyli wódz zbójców, ocalił ojca?
lekcja 3. 24.04 Temat: Plan zdarzeń w utworze "Powrót taty".
1.
Uwżnie przeczytaj tekst "Powrót taty" - nasz podręcznik, strona
244.
2. Ułóż w zeszycie plan zdarzeń z utworu "Powrót taty" (7-12 punktów, stosuj tylko równoważniki zdań lub tylko zdania pojedyncze).
3.
Przygotuj się do przeczytania tego planu w grupie w piątek.
Tydzień 5.
lekcja
1.
16.04 Temat: Widok z mojego
okna - opis krajobrazu (2).
1. Dokończ opis
w zeszycie. Minimum 15 linijek.
2. Uważnie
sprawdź, czy tekst nie zawiera "wielbłądów". Waga 3!
lekcja 2 17.04
Temat: Doskonalimy umiejętność pisania na komputerze.
1. Jeśli
nie masz edytora tekstowego w komputerze, ściągnij z internetu. Musi
Ci pomóc dorosły, ponieważ możesz przy okazji ściągnąć
niepotrzebne programy. Edytorem może być Word (MS Office,
dowolny rocznik). Ale Word jest drogi, więc warto zamiast
niego użyć edytora np. z Libreoffice lub Openoffice. Po
ściągnięciu edytora przeskanuj komputer antywirusem.
2. Uważnie
i starannie przepisz Twój opis na
komputerze. Postaraj się ustawić czcionkę na Times
New Roman 12. Prześlij
mi ten plik w ciagu tygodnia (romuald65@wp.pl).
Na razie nie mam wymagań co do ustawień
akapitu, dzielenia wyrazów, justowania tekstu, numerowania
stron. To w przyszłości - ale także jest bardzo łatwe, więc
warto się pobawić. W internecie jest wiele filmików i stron na
temat pisania na komputerze, ale trzeba znaleźć odpowiedni do
edytora. Na lekcji będę
czekał na Wasze pytania i odpowiadał na nie.
tydzień
4
lekcja 1 7
kwietnia Temat: Widok z mojego okna -
opis krajobrazu (1).
1. Przygotuj się do napisania opisu krajobrazu. Przypomnij sobie
zasady tworzenia opisu, obejrzyj materiał w Internecie:
http://koloredaktorow.blogspot.com/2017/05/opis-krajobrazu-wskazowki.html
https://polszczyzna.pl/opis-krajobrazu-jak-to-zrobic-przyklady/
Szczególnie zwróć uwagę na bank słownictwa potrzebnego do opisu. W
opisie powinno być dużo epitetów, czyli przymiotników - do
przedstawienia cech, kolorów, kształtów.
Ważne też jest słownictwo ukazujące stosunki przestrzenne np.: na
pierwszym planie, bliżej, dalej, z lewej strony, w centrum.
Pamiętaj też, aby stosować różnorodne czasowniki, unikamy
powtarzania słów: "jest", "ma".
2. Napisz opis w zeszycie (minimum 15 linijek). Temat opisu:
"Widok z mojego okna". Opisz krajobraz, który widzisz za
oknem. Pisz językiem oficjalnym, czyli bez dowcipkowania,
ośmieszania, itp.
Drodzy Uczniowie. Życzę Wam zdrowych, spokojnych i radosnych Świąt.