Planeta Szkoła Mrocza   klasa 5c



     klasa 5c       

 
E-mail do mnie: romuald65@wp.pl        Jeśli czegoś nie wiesz, nie rozumiesz - skontaktuj się ze mną, wysyłając maila lub na grupie. Pozdrawiam - R. Rosiński
Link do e-podręcznika: http://flipbook.nowaera.pl/dokumenty/Flipbook/NOWE_Slowa_na_start!![kl_5][pr_2018]/

 

W nastepnym tygodniu przechodzimy na Classrooma.


tydzień 7

lekcja 1. 28.04     Temat: Na czym polega grzeczność? - "Pan Tadeusz" Adama Mickiewicza.

1. Przeczytaj fragment "Pana Tadeusza" - nasz podręcznik, str. 164, 165, 166.

2. Wypisz bohaterów tego fragmentu.

3. Wypisz z tego fragmentu 3 formy grzeczności.

4. Napisz 3 formy grzeczności z naszych czasów.

5. Naucz się pięknie czytać ten fragment.


lekcja 2    30.04     Temat: Tekst jako źródło informacji - fragment "Pana Tadeusza" pt. "Grzybobranie".

1. Przeczytaj fragment "Pana Tadeusza" o zbieraniu grzybów, nasz podręcznik, strony 167, 168.

2. W zezycie dokończ zdanie: W grzybobraniu udział biorą: .................................. .

3. W zeszycie wypisz nazwy grzybów z tekstu.

4. W zeszycie wykonaj ćwiczenie 5, str. 169 (3-5 zdań).

5. Naucz się pięknie czytać ten fragment.




tydzień 6.

lekcja 1.         21.04           Temat: Jak stopniować przymiotniki?

1. Zapoznaj się z nowymi wiadomościami na stronach 120, 121 naszego podręcznika.

Stopniowanie to natężenie cechy, np. ładny, ładniejszy, najładniejszy. Występuje stopień równy, wyższy i najwyższy. Wyróżniamy stopniowanie regularne, nieregularne i opisowe. Stopniujemy w obie strony, np. duży, większy, największy, ale też mały, mniejszy, najmniejszy. Nic trudnego, szczegóły na str. 120-121.

Więcej: https://kursyonline.oeiizk.waw.pl/exelearning/01/stopniowanie_przymiotnika_i_przyswka_rodzaje_stopniowania.html

2. Przepisz do zeszytu Nową wiadomość ze strony   121. Pisz bardzo czytelnie, pięknie przerysuj tabelę. Naucz się tych wiadomości.

3. Uzupełnij i przepisz do zeszytu poniższy tekst wg wzoru:

wysoki, wyższy, najwyższy,

mały, .........., .........,

biały, ........., .........,

dobry, ........, .........,

zły, ..........., ...........,

słony, ......., ........ .


lekcja 2.      23.04            Temat: Świat przedstawiny w utworze "Powrót taty".       Nasz podręcznik - strona 244.

Wysłuchaj: https://www.youtube.com/watch?v=95GUNOKCeDU

To są ćwiczenia utrwalające. Nic trudnego, ale skup się. Wyjaśniam: występują tu archaizmy - dawne słowa, dziś już nie istnieją lub zmieniły znaczenie. Ale ich treść jest objaśniona w przypisach na dole stron. 

1. Uważnie przeczytaj tekst. Dalsze ćwiczenia wykonaj w zeszycie.

2. Wypisz postacie występujące w tekście.

3. Gdzie toczy się akcja utworu?

3. W 2-3 zdaniach wyjaśnij, dlaczego herszt, czyli wódz zbójców, ocalił ojca?

lekcja 3.        24.04          Temat: Plan zdarzeń w utworze "Powrót taty".

1. Uwżnie przeczytaj tekst "Powrót taty" - nasz podręcznik, strona 244.

2. Ułóż w zeszycie plan zdarzeń z utworu "Powrót taty" (7-12 punktów, stosuj tylko równoważniki zdań lub tylko zdania pojedyncze).

3. Przygotuj się do przeczytania tego planu w grupie w piątek.




Tydzień 5.

lekcja 1.     16.04       Temat: Widok z mojego okna - opis krajobrazu (2).

1. Dokończ opis w zeszycie. Minimum 15 linijek.
 
2. Uważnie sprawdź, czy tekst nie zawiera "wielbłądów". Waga 3!

lekcja 2    17.04       Temat:  Doskonalimy umiejętność pisania na komputerze.
1.
Jeśli nie masz edytora tekstowego w komputerze, ściągnij z internetu. Musi Ci pomóc dorosły, ponieważ możesz przy okazji ściągnąć niepotrzebne programy. Edytorem może być Word (MS Office, dowolny rocznik). Ale Word jest drogi, więc warto zamiast niego użyć edytora np. z Libreoffice lub Openoffice. Po ściągnięciu edytora przeskanuj komputer antywirusem.
2. Uważnie i starannie przepisz
Twój opis na komputerze. Postaraj się ustawić czcionkę na Times New Roman 12. Prześlij mi ten plik w ciagu tygodnia (romuald65@wp.pl).  
Na razie nie mam wymagań co do ustawień akapitu, dzielenia wyrazów, justowania tekstu, numerowania stron. To w przyszłości - ale także jest bardzo łatwe, więc warto się pobawić. W internecie jest wiele filmików i stron na temat pisania na komputerze, ale trzeba znaleźć odpowiedni do edytora.
Na lekcji będę czekał na Wasze pytania i odpowiadał na nie.



tydzień 4  

lekcja 1    7 kwietnia     Temat: Widok z mojego okna - opis krajobrazu (1).

1. Przygotuj się do napisania opisu krajobrazu. Przypomnij sobie zasady tworzenia opisu, obejrzyj  materiał w Internecie:


http://koloredaktorow.blogspot.com/2017/05/opis-krajobrazu-wskazowki.html        

https://polszczyzna.pl/opis-krajobrazu-jak-to-zrobic-przyklady/


Szczególnie zwróć uwagę na bank słownictwa potrzebnego do opisu. W opisie powinno być dużo epitetów, czyli przymiotników - do przedstawienia cech, kolorów, kształtów.

Ważne też jest słownictwo ukazujące stosunki przestrzenne np.: na pierwszym planie, bliżej, dalej, z lewej strony, w centrum.

Pamiętaj też, aby stosować różnorodne czasowniki, unikamy powtarzania słów: "jest", "ma".


2. Napisz opis w zeszycie (minimum 15 linijek). Temat opisu: "Widok z mojego okna".  Opisz krajobraz, który widzisz za oknem. Pisz językiem oficjalnym, czyli bez dowcipkowania, ośmieszania, itp.


Drodzy Uczniowie. Życzę Wam zdrowych, spokojnych i radosnych Świąt.



Tydzień 3.
Lekcja 1.   31 marca 2020 r.           Temat: Piszemy streszczenie.

1. Znasz treść "Mit o Dedau i Ikrze" (podręcznik 'Nowe slowa na start, strona 232). Ułożyłeś już plan zdarzeń.
1. Napisz w zeszycie streszczenie "Mitu o Dedalu i Ikarze".
Streszczenie to zwięzłe przedstawienie zdarzeń. Nie może zawierać opinii i dliaogów. Krótkie zdania. Tylko konkretne, najważniejsze zdarzenia, kolejność tych zdarzeń naturalna.

Lekcja 2.     2 kwietnia 2020 r.        Temat: Doskonalimy technikę czytania.
1. Naucz się pięknie czytać "Mit o Dedalu i Ikarze". Pamiętaj, że oceniamy:
a) dykcję, czyli wyraźną wymowę,
b) głośność,
c) tempo,
d) wyrażenie uczuć - przestrzeganie znaków przestankowych.

Przeczytaj tekst komuś starszemu. W czwartek poczytasz na Messengerze.

Lekcja 3.     3 kwietnia 2020 r.            Temat: Użycie wiekiej litery.
Przepisz poprawny tekst do zeszytu. Wykorzystaj słownik ortograficzny domowy lub internetowy, nie pożyczaj! Nie musisz podawać strony.

Latem nad (M czy m?)orzem  (B czy b?)ałtyckim i w (G czy g?)órach (Ś czy ś?)więtokrzyskich można spotkać wielu (E czy e)uropejczyków,  (A czy a?)zjatów, (N czy n?)iemców, (R czy r)?osjan, Anglików, Pomorzan, warszawiaków i  (M czy m?)roczan. Polska graniczy z Niemcami, Czechami, Słowacją, (U czy u?)krainą. Białorusią. Litwą i Rosją. Bardzo spodobały mi się książki: "W pustyni i w puszczy", "Księga dżungli", Tajemniczy ogród". Chłopcy chętnie czytają czasopisma "Młody Technik" oraz Wiadomości Wędkarskie". Janek Kowalski, Zosia Malinowska i Ania Złotowska pojechali na wycieczkę do Bydgoszczy.

2. Wypisz wyrazy w formie mianownika liczny pojedynczej, np. Anglia, Amerykanin, bydgoszczanin itp:
a) nazwy geograficzne: .......................................,
b) nazwy mieszkańców: .......................................,
c) tytuły książek: ..................................................,
d) tytuły czasopism: ............................................,
e) imiona: .............................................................,
f) nazwiska: ..........................................................


Tydzień 2
czwartek 1. To lubisz. Układamy krzyżówkę!
Na podstawie "Mitu o Ikarze i Dedalu" wykonaj i prześlij mi krzyżówkę, której rozwiązaniem jest hasło co najmniej dwunastowyrazowe. Nic nowego. Wykonaliśmy już kilka takich krzyżówek. Pamiętajcie: pytania, odpowiedzi, ładne kratki, numerowane. Może być wesja papierowa (zdjęcie) lub elektroniczna (Word, Libreoffice, Openoffice, program graficzny - np. Gimp lub prostszy).

2. Części mowy – ćwiczenia utrwalające.
piątek 1. Na stronie internetowej pisupisu.pl  znajdziesz interaktywne gry, dzięki którym powtórzysz wiadomości o częściach mowy.
 Po powtórzeniu wiadomości j pisupisu.pl  rozwiążcie test.
Zadania można wydrukować i wkleić do zeszytu albo przepisać.

Części mowy – ćwiczenia utrwalające.
1.    W podanym zdaniu nazwij wszystkie części mowy:
Delikatna stokrotka uważnie patrzyła na tulipany.
delikatna  ........................................
stokrotka  ........................................
uważnie ........................................
patrzyła ........................................
na .......................................
      tulipany ………………..

2.    Odmień przez przypadki rzeczownik „stokrotka” w liczbie pojedynczej i mnogiej, zapisz pytania przypadków.
l. poj.                                                                        l. mn.
M ………………………………………..    …………………………………………
D. ………………………………………..   …………………………………………
C.  ……………………………………….    …………………………………………
B. ……………………………………….      ……………………………………….
N. ……………………………………….      ……………………………………….
Msc.  ……………………………………      ……………………………………….
W.    …………………………………….       ………………………………………..

3.    Określ rodzaj rzeczowników:
marynarz -  ............................ burza -  ..................................
komputer -  ........................... dziecko -  ...............................
okno -  ................................. zadanie -  ...............................
lampa -  ............................... stół-   ....................................

4.    Określ rodzaj przymiotników ( męskoosobowy, niemęskoosobowy):
świetni zawodnicy - .................................
dociekliwi reporterzy - ..............................
piękne obrazy - ......................................
dojrzałe jabłka - .....................................

5.    Utwórz przysłówki od przymiotników:
wyjątkowy    .......................................
przyjemny     .......................................
doskonały      .......................................
miły               .......................................
dobry             .......................................

6.    Podkreśl spójniki i odpowiednio wstaw przecinki:
Kupiłem niedrogą lecz świetną latarkę.
On nie mówi po polsku ale po grecku.
Ten samochód jest duży więc wygodny.
Pójdziemy do kina albo na basen.
Zjem bułkę lub samą zupę.
Te buty są ładne jednak za drogie.

7.     Dopisz  przeczenie „nie” do wyrazów w nawiasach

Podczas ulewy pod (wielkim)   .............................. Muchomorem schował się krasnal. Miał (wesołą)    .............................. minę.
Było mu (wygodnie)   ............................ i zimno. Żałował, że (wziął) ...................................... parasola i kaloszy. Z (cierpliwością)...........................
Patrzył w niebo, ale deszcz (przestawał) ...............…................ padać. Krasnal pomyślał, że spóźni się na przyjęcie u borsuka, a to będzie (taktem)   ..........................
Borsuk na pewno się obrazi i więcej go (zaprosi)    .................................. wtem zza chmur wyjrzało słońce i uszczęśliwiony krasnal ruszył w kierunku nory borsuka.




Tydzień 1

1. Wykonaj ćwiczenie 5, str. 130, "Zeszyt ćwieczeń". Polecenie zaczyna się: "Napisz opowiadanie odtwórcze z dialogiem na podstawie zamieszczonego planu wydarzeń. Piszemy w "Zeszycie ćwiczeń".


2. Przeczytaj "Mit o Dedalu i Ikarze" zamieszczony w podręczniku "Nowe słowa na start", str.232. Ułóż plan zdarzeń, używając tylko równoważników zdań (6-8). Pisz w swoim zeszycie do j. polskiego.    


3. Czytaj systematycznie lekturę. Wypisz w zeszycie domowym: miejsce akcji, czas akcji, imiona i nazwiska bohaterów. Naucz się w dłuższej wypowiedzi, stosując zdania pojedyncze i złożone, przedstawić swoje uczucia po przeczytaniu tej lektury.

Link do e-podręcznika języka polskiego kl. 5 „Nowe słowa na start”. Jeżeli nie masz ćwiczeń, zadanie wykonaj w zeszycie. Tu masz zdjęcie strony z zeszytu ćwiczeń: kliknij.




Link do e-podręcznika:
http://flipbook.nowaera.pl/dokumenty/Flipbook/NOWE_Slowa_na_start!![kl_5][pr_2018]/